EM sparkes i gang med en "dobbelt kinesisk uppercut" på Europas bilindustri
Kinesiske elbilproducenter investerer kraftigt i at overtage det europæiske marked, hvor gamle bilgiganter har været længe om at omstille sig til grønne tider. Nu tager Kinas største elbilselskab også en central plads ved fodbold-EM. En advarsel, som Europas politiske ledere bør reagere på, vurderer iagttagere.
![Normalt er Allianz Arena, det store tyske stadion i München, uløseligt forbundet med det tyske mærke Audi. Men i år må den stolte tyske industri overlade pladsen til kinesiske BYD, der er en af hovedsponsorerne ved sommerens EM-slutrunde i Tyskland.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/282940/126434.jpg)
![Simon Friis Date](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4941-simon-friis-date-2-48.jpg)
Simon Friis Date
Redaktør, Altinget KlimaPå det olympiske stadion i Rom fik en lille fjernstyret folkevogn en hovedrolle ved åbningskampen til det corona-udskudte EM i 2021.
Kort før kampstart kom bilen trillende ind på banen med en bold siddende i spænd i det åbne tag.
Ved kampens midtercirkel samlede kampens dommer bolden op og afleverede den til den tyrkiske anfører, veteranen Burak Yilmaz, som sparkede mesterskabet i gang.