Debat

Tidligere generalsekretær for De Europæiske Grønne: Crowdfunding styrker kampen mod højrepopulismen

I Europa er udnyttelsen af donorers engagement som et kampagneværktøj stadig i sin vorden, når man sammenligner med udviklingen i USA. Men små donationer fra borgere kan skabe et bolværk mod det stigende tidevand af højrepopulisme, skriver Mar Garcia Sanz. 

I løbet af sin kampagne i 2016 indsamlede Bernie Sanders 1,5 millioner dollars i mikrodonationer på den første dag. Efterfølgende indsamlede han det første år intet mindre end 73 millioner dollars i donationer fra små donorer.
I løbet af sin kampagne i 2016 indsamlede Bernie Sanders 1,5 millioner dollars i mikrodonationer på den første dag. Efterfølgende indsamlede han det første år intet mindre end 73 millioner dollars i donationer fra små donorer.Foto: Bill Clark/AP/Ritzau Scanpix
Mar Garcia Sanz
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi står på tærsklen til en mindre revolution inden for politik og civilsamfund, hvad angår politiske donationer.

Kampagnefinansiering, der engang primært kom fra staten og en håndfuld velhavende enkeltpersoner, stammer nu i stigende grad fra græsrodsdonationer – fra enkelte bidrag, der svarer til prisen på en kop kaffe, til regelmæssige faste beløb til støtte af politiske mål eller bredere sociale formål. 

Denne ændring, drevet af sociale medier og andre digitale værktøjer, øger især borgeres engagement i specifikke sager eller politiske kampagner. Det har den ekstra fordel, at det giver donorgrupper hurtigere og mere detaljeret feedback på de initiativer, de forsøger at fremme.

Engagementet fra civilsamfundet er dybere end først antaget, og små bidragydere kan bidrage med ny energi til dem, der foretager telefonopkald, banker på døre eller arrangerer demonstrationer

Mar Garcia Sanz
Fhv. generalsekretær, De Europæiske Grønne

I Europa er udnyttelsen af massevis af donorers engagement som et kampagneværktøj stadig i sin vorden – især når det sammenlignes med fundraising-aktiviteterne af politiske bevægelser i USA.

For at give et indtryk af omfanget udgjorde små donationer til europæiske partigrupper i perioden 2018-2021 mindre end én procent af det samlede donationsbeløb.

Opdelt i grupper udgjorde de henholdsvis kun 11 procent af de samlede indtægter for den europæiske Kristelige Politiske Bevægelse, to procent for Renew Europe og en procent for European Free Alliance, Det Europæiske Grønne Parti og Identity og Democracy-grupperne.

Civilsamfundets kræfter

På den anden side af Atlanten er billedet markant anderledes. Små, enkeltstående bidrag fra græsrødder, som nu har været en fast bestanddel af politiske bevægelser i næsten 30 år, udgør i dag op til 78 procent af midlerne i visse kampagner.

I USA kom gennembruddet sandsynligvis i 2012, da Barack Obama indsamlede 23.000 små donationer i løbet af de første 24 timer af sin genvalgskampagne.

Denne tendens blev kun forstærket fire år senere med Bernie Sanders' kampagne. I løbet af sin kampagne indsamlede Vermont-senatoren 1,5 millioner dollars i mikrodonationer på den første dag af sin kampagne. Efterfølgende indsamlede han det første år intet mindre end 73 millioner dollars i donationer fra små donorer.

Læs også

Ud over de åbenlyse statistikker for hver kampagne kom der en grundlæggende erkendelse frem: Donorer og frivillige var ikke kun bundet til hinanden eller i direkte konkurrence. Engagementet fra civilsamfundet er dybere end først antaget, og små bidragydere kan bidrage med ny energi til dem, der foretager telefonopkald, banker på døre eller arrangerer demonstrationer.

Som Patrick Frank, der arbejdede på Obamas kampagne i 2012 og nu leder fundraising-platformen Lunda i Europa, formulerede det:

"Det handler ikke kun om penge. Når kampagner beder om donationer, beder de om vores hjælp... til at påvirke verden omkring os på positive måder."

Ved at opfordre til små og regelmæssige donationer er der mulighed for at inddrage og tiltrække flere borgere til den pro-europæiske bevægelse på lang sigt

Mar Garcia Sanz
Fhv. generalsekretær, De Europæiske Grønne

Det handler om at inddrage folk i en kampagne, uanset om de er fysisk til stede eller ej.

Sanders' kampagne viste kraften i at ændre mainstream politisk debat via en græsrodsbevægelse. Taktikkerne, der blev benyttet af Sanders og andre demokrater, herunder Alexandria Ocasio-Cortez, bliver nu bredt adopteret i kampagner i alle størrelser.

De hjælper kandidater og bevægelser, der historisk set måske har stået over for væsentlige finansieringsbarrierer – herunder dem, der ledes af kvinder, ikke-hvide, medlemmer af LGBTQ+ -samfundet og lavindkomstgrupper.

Denne udvikling i USA peger på, at der også eksisterer tilsvarende muligheder i Europa.

Ammunition mod højrefløjen

Forud for en række vigtige valg, herunder valget til Europa-Parlamentet i juni, viser offentlige registre, at der kun har været 31 mikrodonationer til paneuropæiske grupper i det sidste år. Dette er et skuffende tal, der viser, hvor langt europæiske partier er fra deres vælgere.

Det er også sandt i de individuelle medlemsstater, hvor proeuropæere kæmper ikke blot for at mobilisere borgere bag bevægelser, der effektivt kan modstå det stigende tidevand af højrepopulisme, men også kæmper for at vinde.

Øget brug af crowdfunding kunne give dem den ammunition, de har brug for i denne henseende, og tilføre vores politiske systemer en meget tiltrængt dosis demokrati.

Læs også

Ved at opfordre til små og regelmæssige donationer er der mulighed for at inddrage og tiltrække flere borgere til den pro-europæiske bevægelse på lang sigt.

En sådan bevægelse ville give partierne styrke i deres kamp mod den radikale højrefløj, både nationalt og på europæisk plan, samt hjælpe dem med at forme og føre vindende kampagner på vigtige områder som social retfærdighed, bæredygtighed og økonomisk lighed.

Lære af USA

Der er indtil flere eksempler, der understreger potentialet for politisk crowdfunding. I Italien skubbede Femstjernebevægelsen deres politiske rivaler til side og indsamlede over en million dollars i crowdfunding i valgkampen i 2018.

Sandheden er, at vi skal gøre mere for at engagere borgerne i vores demokrati

Mar Garcia Sanz
Fhv. generalsekretær, De Europæiske Grønne

I Spanien opnåede det nye parti Sumar (som vi også støttede) deres kampagnemål om at indsamle 100.000 euro inden for en måned efter deres lancering med donationer på 30 euro i gennemsnit.

Momentum-bevægelsen i Storbritannien, der søgte at trække Labour-partiet tilbage mod sine rødder på den politiske venstrefløj, opnåede stor succes ved hjælp af en græsrodskampagne, der medvirkede til en fordobling i medlemstallet på blot 12 måneder.

Problemet, når vi står over for en kommende ”kamp om værdier” både inden for individuelle medlemsstater og den bredere EU-27, er, at dette arbejde stadig er for uregelmæssig – noget, som proeuropæiske partier bliver nødt til at tackle, hvis de ønsker at se en fremgang ved valgurnerne.

Sandheden er, at vi skal gøre mere for at engagere borgerne i vores demokrati. Energien og kampagnerne fra USA viser, hvad der er muligt, når der er bred opbakning til en bestemt sag. Vi ville gøre klogt i at tage notits og integrere nogle af disse praksisser i vores partimodeller her i Europa, hvis vi virkelig ønsker at opbygge bevægelser, der kan levere positiv forandring.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mar Garcia Sanz

Meddirektør, Det Europæiske Center for Digital Handling

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024