Aktører: Universiteterne svigter uddannelserne
Jørgen Skadhede
JournalistVi efterlyser, at universiteterne i langt højere grad, end tilfældet er i dag, forpligter sig til at levere de ypperste uddannelser, de kan, inden for de givne rammer, de har. Det kræver god og dedikeret uddannelsesledelse, hvilket desværre er en mangelvare i en universitetskultur, hvor forskningen fortsat har forrang.
Birgit Bangskjær
Chefkonsulent i AC
Organisationerne har udpeget disse syv parameter for uddannelseskvalitet.
- Undervisningstimer og den samlede arbejdsbelastning
- Undervisningsformer og undervisningsrammer
- Arbejdsmarkedsrelevans
- Prøveformer
- Uddannelsernes forskningsbasering
- Undervisernes pædagogiske kvalifikationer
- Fleksibilitet og mobilitet
Det er budskabet fra både erhvervslivets, akademikernes og de studerendes organisationer. Derfor har DI, AC og DSF sammen udarbejdet et katalog med anbefalinger til, hvordan universiteterne kan forbedre kvaliteten af uddannelserne ved at skele til hinandens gode eksempler.
Debatten skal skifte fokus
"Debatten om, hvad der ikke kan lade sig gøre, og hvem der har ansvaret for den manglende kvalitet, har fyldt for meget. Vi ønsker med dette projekt at vise, hvad der kan lade sig gøre inden for de givne rammer," siger Mads Eriksen, uddannelsespolitisk konsulent i DI.
Uddannelsernes kvalitet på landets universiteter har længe været et hedt debatemne, og ifølge de tre organisationer er det vigtigt, at kvalitetsudviklingen kommer i gang nu, selvom universitetsuddannelserne er underfinansierede.