Aktører: Masteruddannelser bør måles for sig selv
Tyson W. Lyall
RedaktørMan kan slet ikke sammenligne de to forløb. Det eneste er, at nogle undervisere går igen, men metoderne er vidt forskellige. Man burde gennemlyse området på dets egne præmisser og ikke kun på ACE Denmarks præmisser
Niels Lykke Jensen
Afdelingschef, AC
Topscoreren er Aarhus Universitet med 38 masterprogrammer.
Det mener blandt andet AC og Akkrediteringsrådet, der peger på, at uddannelserne matches forkert, når det i Masterbekendtgørelsen af 2009 blandt andet hedder, at uddannelserne skal gennemføres på et niveau, "der svarer til en kandidatuddannelse".
Det er nemlig som at sammenligne pærer og æbler, mener Niels Lykke Jensen, afdelingschef i politisk/økonomisk afdeling hos AC.
"Man kan slet ikke sammenligne de to forløb. Det eneste er, at nogle undervisere går igen, men metoderne er vidt forskellige. Man burde gennemlyse området på dets egne præmisser og ikke kun på ACE Denmarks præmisser," siger Niels Lykke Jensen, der også selv fungerer som censor på flere masteruddannelser.
1. Behov for uddannelsen på arbejdsmarkedet
2. Uddannelsen er baseret på forskning og er knyttet til et aktivt forskningsmiljø af høj kvalitet
3. Uddannelsens faglige profil og mål for læringsudbytte
4. Uddannelsens struktur og tilrettelæggelse
5. Løbende intern kvalitetssikring af uddannelsen.