Kandidater bakker op om slutlån i stedet for SU
Mads Bang
JournalistStuderende, som har erklæret sig enige eller meget enige i følgende:
- Man bør omlægge SU-stipendiet til et lån på kandidatoverbygningen, som betales tilbage efter endt uddannelse: 12,2 pct.
- SU, som udbetales ud over den normerede studietid, skal være et lån: 40,4 pct.
- Man bør generelt øge graden af brugerbetaling for udvalgte velfærdsydelser: 25,6 pct.
Tænketanken har undersøgt en række spørgsmål i forhold til kvaliteten og betalingen for kvalitet på de videregående uddannelser. Undersøgelsen er lavet i en repræsentativ gruppe af kandidatstuderende og viser altså blandt andet opbakning til delvis omlægning af SU-reglerne.
En af de mest overraskende resultater i undersøgelsen er, at mere end hver tredje studerende er åbne for, at SU ud over den normerede studietid skal gives som lån. DEA undersøgelsen viser desuden, at der er stor modstand mod en omlægning til lån på hele kandidatuddannelsen.
Adfærd vigtig i reform
Tænketanken DEA har taget initiativ til undersøgelsen for at få mere viden om de studerendes holdninger. Konsulent hos DEA Magnus Balslev Jensen, som er en af forfatterne til undersøgelsen, forklarer, at målet blandt andet var at stille spørgsmålstegn ved det fremherskende billede af de studerende som reformforskrækkede.
HURTIGERE IGENNEM UDDANNELSERNE
Danske unge er væsentligt længere tid om at gennemføre deres uddannelse sammenlignet med unge i mange andre lande. Regeringen vil give unge en tilskyndelse til hurtigere at komme i gang med en uddannelse og til hurtigere at færdiggøre uddannelsen.
Det er regeringens opfattelse, at SU-systemet giver gode muligheder for, at alle med relevante kvalifikationer kan gennemføre en uddannelse uanset deres sociale baggrund.
Derfor vil regeringen bevare SU-systemet i dets nuværende form, men undersøge mulige positive incitamenter indenfor SU-systemet, der kan få unge til både at begynde tidligere på deres uddannelse og gøre uddannelsen hurtigere færdig end i dag.
Det skal endvidere undersøges, om det er muligt og forsvarligt at tilrettelægge uddannelserne anderledes, så de kan gennemføres på kortere tid - f.eks. ved kortere ferie og overgang fra to til tre årlige semestre. Uanset hvordan uddannelserne tilrettelægges, skal niveauet på den enkelte uddannelse fastholdes eller højnes. Og så skal både bedre vejledning og nye optagelsesformer bidrage til at mindske frafaldet.