Østergaard vil aflive balancekravet
Mads Bang
JournalistI sin meget ekstreme form, så vil det være muligt at sende mange ud og lade være at tage udenlandske studerende ind. Reelt set kan vi tømme universiteterne og få tilskud.
Jens Oddershede
Rektor på SDU og formand, rektorkollegiet
Institutionerne skal have større økonomisk tilskyndelse til at sende studerende på udvekslingsophold i udlandet
Institutionerne skal have større økonomisk tilskyndelse til at sende studerende på udvekslingsophold i udlandet. Samtidig ophæves kravet om, at der skal være balance mellem den indgående og den udgående mobilitet.
Institutionerne modtager i dag taxametertilskud for de ECTS-point, som årligt optjenes af indkommende studerende på studieophold, dog således at tilskuddet maksimalt kan svare til værdien af de ECTS-point, som danske studerende i samme år har optjent på udvekslingsophold i udlandet. I henhold til gældende lovgivning skal der være økonomisk balance mellem den indgående og den udgående mobilitet for udvekslingen af studerende for universiteterne, og der gælder som hovedregel tilsvarende lovgivning for de øvrige institutionsområder.
Fremadrettet skal der ydes tilskud til aktivitet optjent af den udgående mobilitet frem for af den indgående mobilitet. Institutionerne får mulighed for at dække udgifterne til indgående mobilitet af deres finanslovsbevillinger eller øvrige indtægtskilder.
Bortfaldet af balancekravet giver institutionerne en efterspurgt fleksibilitet fx. i forhold til deltagelse i uddannelsessamarbejder.
I stedet for at beregne universiteternes tilskud ud fra antallet af indkommende studerende skal det i fremtiden beregnes ud fra, hvor mange studerende der tager ud. I dag skal der dog være balance, så en uddannelsesinstitution maksimalt får tilskud for hvor mange studerende, der rejser.
"Det gør vi, fordi balance er et forkert parameter at arbejde med. Det kommer til at virke som en større succes, hvis en institution sender én ud og får en anden hjem, end hvis man har 50 ude og 40 hjemme," siger Morten Østergaard.
Morten Østergaard peger på, at de ressourcer, der frigøres i Danmark, når danske studerende er ude, kan bruges til de udenlandske studerende i Danmark. Men uden et bureaukratisk krav om balance.
Uddannelsesministeriets handlingsplan "Øget indsigt gennem globalt udsyn"
Flere studerende på de videregående uddannelser skal have et studie- eller praktikophold i udlandet
Regeringen fremsætter følgende initiativer:
- Ordinære videregående uddannelser bør indeholde et mobilitetsvindue
- Uddannelsesinstitutionerne bør udvikle attraktive og nemt tilgængelige udvekslingstilbud
- Der skal indføres automatisk merit for alle forhåndsgodkendte studieophold
- Uddannelsesinstitutioner bør udvikle antallet af fælles uddannelsesforløb
- Flere danske studerende bør tage på praktik i udlandet
- De studerende skal have mulighed for at få omregnet eksamensresultat fra studieophold i udlandet til dansk karakterskala
- Udlandsstipendieordningen videreføres, og administrationen forenkles
- Der skabes ny lånemulighed til studerende på udlandsophold med udlandsstipendium
- Institutionerne skal have større økonomisk tilskyndelse til at sende studerende på udvekslingsophold i udlandet. Samtidig ophæves kravet om, at der skal være balance mellem den indgående og den udgående mobilitet
- Institutionerne får mulighed for at anvende udlandsstipendieordningen i forbindelse med indgåelsen af samarbejdsaftaler med attraktive udenlandske uddannelsesinstitutioner, der kræver brugerbetaling
- Der etableres en ny informationsportal, der skal inspirere til og informere om studierelevante udlandsophold
- Karaktergennemsnit bør fremgå af eksamensbeviset
Danske videregående uddannelsesinstitutioner skal have stærkere internationale læringsmiljøer
Regeringen fremsætter følgende initiativer:
- Flere undervisere på de videregående uddannelser bør tage på udlandsophold
- Kvaliteten af uddannelser og kurser udbudt på engelsk skal være på niveau med dansksprogede uddannelser
- Uddannelsesministeriet vil igangsætte en undersøgelse af, hvordan anvendelsen af IKT-støttet fjernundervisning på uddannelsesinstitutionerne kan styrkes
- Samarbejdet med vækstlandene skal styrkes gennem innovationscentrene
- Udviklingen af Det Danske Universitetscenter i Beijing skal fortsætte
- Der skal sikres størst mulig dansk deltagelse i de europæiske og nordiske uddannelsesprogrammer
- Institutionerne bør udbygge anvendelsen af strategiske partnerskaber
- Regler for uddannelsessamarbejde og udbud af uddannelser i udlandet for Uddannelsesministeriets institutioner skal harmoniseres og optimeres
- Institutionernes udbud af uddannelser og uddannelsesforløb i udlandet - enten som eneudbyder eller med partnerinstitution(er) - bør udvides
- Der bør være styrket rekruttering af internationale eksterne lektorer
- Der skal være bedre muligheder for at opfylde kravet om 'Dansk A' for ansøgere med en international eller udenlandsk gymnasial eksamen.
De studerende skal have styrkede fremmedsprogskompetencer
- En fremmedsprogsprofil skal fremgå af eksamensbeviset
- Institutionerne bør styrke indsatsen for at fremme studerendes kompetencer i andre fremmedsprog end engelsk
- Der skal være en opfølgning på læreruddannelsens udbud af linjefag i sprog
- Der skal gennemføres en undersøgelse af tolke- og translatørområdet
- Der foretages en årlig opgørelse over udviklingen i optag, gennemførelsesprocent og beskæftigelsesfrekvens på sproguddannelser
- Dansk medlemskab af European Center for Modern Languages under Europarådet
- Der bør være øget nordisk samarbejde om små sprogfag
- Årligt møde om sprogområdet og fremmedsprogsuddannelse.