Uklart omfang af SU-lovbrud
Susie Lund
Researcher, (23)Ministeren kan godt lave regler om omregning af studieafgifter fra fremmed valuta, men reglerne må ikke medføre en væsentlig risiko for vilkårligheder og urimeligheder for den enkelte studerende. En sådan risiko er efter min opfattelse ikke i overensstemmelse med lovens grundlæggende ord om, at det er den faktiske studieafgift, der skal dækkes.
Jørgen Steen Sørensen
Folketingets ombudsmand
Når danske studerende drager på udveksling, sker det næppe med tanken om, at de kan komme hjem med en regning.
Det kan dog blive konsekvensen for de mange studerende, der har opholdt sig i lande med skiftende valutakurser.
En afgørelse fra Folketingets ombudsmand giver nu en stor del af de studerende, som er blevet fanget med en regning for kursudsving, mulighed for at få refusion.
§ 46 d. Uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i § 46 a, stk. 1, nr. 2, kan få udlandsstipendium til en hel uddannelse på kandidatniveau i den normerede studietid for uddannelsen i udlandet, jf. dog § 46 b.
Stk. 2. Udlandsstipendiet til en hel uddannelse på kandidatniveau udgør den faktiske studieafgift, dog højst et beløb, der svarer til statstilskuddet eller bevillingen til danske uddannelsesinstitutioner for tilsvarende uddannelser.
§ 46 f. Udlandsstipendium udbetales til den uddannelsessøgendes Nemkonto. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om udbetaling af udlandsstipendium, herunder om udbetalingsterminer.
SU-bekendtgørelsens § 94, stk. 1, indeholder denne bestemmelse (jf. bekendtgørelse nr. 455 af 8. juni 2009, som ændret ved bl.a. bekendtgørelse nr. 771 af 24. juni 2010):
§ 94. Studieafgifter, der er opgivet i fremmed valuta, omregnes til danske kroner på baggrund af valutakurserne som fastsat af Nationalbanken henholdsvis den 1. april og den 1. oktober eller den første bankdag herefter.