Debat

DI: Von der Leyens strategi for forsvarsindustrien er ambitiøs. Men er tilgangen den rette?

EU's strategi for forsvarsindustrien viser, at der både er ambitioner og vilje til at tage initiativer. Men spørgsmålet er, om den foreslåede tilgang virkelig er den rigtige opskrift til at nå de ønskede mål, skriver Joachim Finkielman.

Det er vigtigt, at vi får danskere placeret i centrale positioner i EU's institutioner, især i EU-Kommissionens generaldirektorat for forsvars- og rumindustri, skriver Joachim Finkielman.
Det er vigtigt, at vi får danskere placeret i centrale positioner i EU's institutioner, især i EU-Kommissionens generaldirektorat for forsvars- og rumindustri, skriver Joachim Finkielman.Foto: Philipp Von Ditfurth/AP/Ritzau Scanpix
Joachim Finkielman
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I juli, før Ursula von der Leyen blev genudnævnt som kommissionsformand, præsenterede hun de politiske prioriteter for den kommende EU-Kommission.

I dette dokument var der, ikke overraskende, en væsentlig vægt på forsvarsområdet under overskriften 'En ny æra for forsvar og sikkerhed'. Det rejser spørgsmålet, om vi også står foran en ny æra for den europæiske forsvarsindustri? Natos generalsekretær har flere gange understreget, "…at uden forsvarsindustri, er der ikke noget forsvar".

En af de vigtigste beskeder i von der Leyens udspil er ønsket om at puste liv i en europæisk forsvarsunion. Medlemslandene skal stadig selv have ansvaret for deres nationale styrker, fra doktriner til udsendelser, men EU har en stor rolle i at støtte og koordinere udviklingen af en stærk industriel base.

Derudover er der behov for innovation og opbygningen af et fælles marked for forsvarsmateriel i Europa.

For at drive denne udvikling frem foreslår von der Leyen at udpege en forsvarskommissær, og inden for de første 100 dage vil Kommissionen præsentere en plan, der skal omsætte de politiske ambitioner til konkrete handlinger.

Et stærkt fragmenteret marked

Set fra industrien er det en nødvendig og velkommen udvikling. EU's strategi for forsvarsindustrien viser, at der både er ambitioner og vilje til at tage initiativer. Men spørgsmålet er, om den foreslåede tilgang virkelig er den rigtige opskrift til at nå de ønskede mål?

En af de vigtigste beskeder i von der Leyens udspil er ønsket om at puste liv i en europæisk forsvarsunion.

Joachim Finkielman
Direktør, DI Forsvar og Sikkerhed

Det europæiske forsvarsmarked adskiller sig væsentligt fra andre markeder på flere områder. Kunderne er primært regeringer, men det er også andre leverandører af forsvarsprodukter.

Adgangen til information er ofte yderst begrænset og klassificeret, og det er forbundet med store udfordringer at transportere forsvarsmateriel på tværs af landegrænser.

Markedet er stærkt reguleret, men samtidig findes der markante undtagelser i EU's udbudslovgivning af hensyn til nationale sikkerhedsinteresser.

Det er almindelig praksis at beskytte egne nationale industrier, hvilket gør det svært at trænge ind på nye markeder – særligt for små og mellemstore virksomheder, men også for større producenter.

Dette resulterer i, at det europæiske marked for forsvarsmateriel er stærkt fragmenteret. Eksempelvis findes der over 15 typer kampvogne i Europa, hvilket er uholdbart, da ingen producent kan overleve ved kun at sælge til europæiske lande i mindre mængder.

Europas svage punkter

Med de seneste politiske udmeldinger om øgede forsvarsinvesteringer ser vi en styrkelse af hvert enkelt lands forsvarskapacitet. Men det er også nødvendigt at fokusere på at styrke den samlede europæiske forsvarsevne både for EU og for Nato.

Dette kræver, at vi retter fokus mod områder, hvor Europa har svage punkter.

Eksempler på områder, hvor der er behov for stærkere europæiske løsninger inkluderer missilforsvar, strategisk transport, lufttankning, kommando- og kontrolsystemer, overvågning til lands, til vands og i luften samt digitalisering.

Læs også

Hvis EU skal lykkes med at rykke på disse dagsordener, er der behov for flere tiltag. Vi skal sikre mere fair og lige konkurrence på forsvarsmarkedet (uden at underminere nationale sikkerhedsinteresser), fjerne nationale barrierer for markedsadgang ved blandt andet at styrke økonomiske incitamenter til at arbejde på tværs af lande og virksomheder – store som små – og øge EU's finansiering af innovation og udvikling af kritiske teknologier.

Derudover skal vi gøre det lettere at flytte forsvarsmateriel på tværs af grænser, samt øge adgangen til både privat og offentlig finansiering af forsvarsmateriel.

Endelig skal der skabes incitamenter til at investere i øget produktion i Europa. Dette kræver, at medlemslandene er villige til at afgive strategiske ordre og betale for at øge produktionskapaciteten, så den er til rådighed, når der er brug for den.

Store muligheder for Danmark 

Danmark kan og bør spille en vigtig rolle i et fremtidigt styrket EU inden for forsvarsområdet. Vi har kapaciteten, og danske virksomheder har teknologier, der kan gøre en markant forskel for europæisk sikkerhed.

Vi skal fjerne alle hindringer for handel og samarbejde på tværs af EU's medlemslande.

Joachim Finkielman
Direktør, DI Forsvar og Sikkerhed

For at opnå dette skal vi samle kræfterne i regeringen, industrien og universiteterne omkring udvalgte prioritetsområder, hvor Danmark er klar til at tage lederskab.

Vi skal fjerne alle hindringer for handel og samarbejde på tværs af EU's medlemslande og lette mulighederne for investering i produktion på tværs af grænser.

Der er også behov for flere innovations- og teknologiprojekter, der kan fremme samarbejde på tværs af grænser, og det er vigtigt, at vi får danskere placeret i centrale positioner i EU's institutioner, især i EU-Kommissionens generaldirektorat for forsvars- og rumindustri (DEFIS).

Danmark har en enestående evne til at navigere og fremme dagsordener i internationale organisationer. Vi er bedst, når målet og ressourcerne er klart defineret, og når offentlige og private aktører arbejder sammen mod fælles mål. Dette vil også være nødvendigt på forsvarsområdet, hvor der venter store udfordringer, men også store muligheder for Danmark og for Europa.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Joachim Finkielman

Direktør, DI Forsvar og Sikkerhed (Forsvars- og Aerospaceindustrien)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024