Grøn omstilling er ikke en lige så slagkraftig politisk mærkesag i Bruxelles som tidligere. Det grønne skal fremover sælges på en ny måde, men det betyder ikke nødvendigvis lavere ambitioner.
Jeg forstår udmærket, at el-selskaber gerne vil vide, hvornår vognmænd køber el-lastbiler og får brug for nye el-forbindelser. Men DTL hverken kan eller vil bestemme over vognmændenes investeringer. Netselskaberne må ud i marken for at fornemme kundernes behov, skriver Erik Østergaard.
Det er helt afgørende, at den proaktive udbygning af elnettet sker så omkostningseffektivt som muligt, og at vi først og fremmest udnytter fleksibilitet i forbrug og produktion til fulde, før vi udbygger, skriver Ulrich Bang.
Selvom netselskaber har skruet op for investeringer i elnettet, er det langt fra nok. Der er risiko for, at elnettet ikke vil kunne rumme den nødvendige kapacitet, og tilslutningstider vil bremse den grønne omstilling, skriver Daria Rivin.
Toggle ads