Klimarådet: Sådan bør Danmark tage ansvar for den internationale flytrafik og skibsfart

Danmark bør gå foran og vise vejen for reguleringen af den internationale fly- og skibsfart, lyder det fra Klimarådet, der i en ny analyse peger på tre konkrete måder at bringe CO2-udledningen i nul. Professor ser ikke de store gevinster ved dansk enegang. 

Skibe på langfart tanker hvert år brændstof i Danmark, der udleder mellem 1,7 og 2,5 millioner ton CO2. 
Skibe på langfart tanker hvert år brændstof i Danmark, der udleder mellem 1,7 og 2,5 millioner ton CO2. Foto: Salvatore Cavalli/AP/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Som grønt foregangsland bør Danmark tage sin del af ansvaret for at nedbringe klimabelastningen fra den internationale skibs- og luftfart.

Det mener Klimarådet, der i en ny analyse udpeger udenrigsflyvningerne og søfarten som to områder, der stadig mangler at blive håndteret i den danske klimapolitik.

"Udledningerne fra den internationale transport falder ofte mellem stolene, fordi den ikke er en del af de normale internationale opgørelser. Der peger vi på, at Danmark kan vise en vej for reguleringen og dermed tage vores ansvar på os," siger Peter Møllgaard, der er formand for Klimarådet.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024