Teaterchef går til Gyldendal: Det er et politisk ansvar at fremme læsning
INTERVIEW: Morten Hesseldahl har som direktør i DR og på Det Kgl. Teater skullet stå til ansvar for politikerne. Nu er bundlinjen og aktionærerne igen i centrum, idet han vender tilbage til Gyldendal, hvor det hele startede.
Peter Pagh-Schlegel
JournalistI en stilling som øverste chef for Det Kongelige Teater er det et vilkår at være i centrum for en stor politisk bevågenhed.
Det er sjovt, hvor meget min Cepos-fortid fylder i folks bevidsthed. Jeg deltog i det stiftende møde i Cepos for 15 år siden, men jeg har fint kunne være direktør for Dagbladet Information – og der var ikke ret mange Cepos-medlemmer der, skulle jeg hilse og sige
Morten Hesseldahl
Afgående teaterchef på Det Kgl. Teater og kommende Gyldendal-direktør
Den øvelse har afgående teaterchef Morten Hesseldahl forsøgt at praktisere, ikke kun i sine knap fire år på Det Kongelige Teater, men også førhen som kulturdirektør i det politisk styrede Danmarks Radio.
Nu kalder jobbet for en mere bundlinjeorienteret beskæftigelse, da Gyldendal tidligere på dagen udpegede ham som ny direktør for Danmarks suverænt største forlag. Og her ser Morten Hesseldahl frem til at beskæftige sig mindre med politik.
”På DR og Det Kongelige Teater er det en del af betingelsen, at man hele tiden skal forholde sig til politik, politikere og statsadministration. Det kan der siges meget godt om, men det bliver nok også rart at være foruden det,” fortæller Morten Hesseldahl, der også ser frem til at vende tilbage til der, hvor det hele startede.
Det var nemlig på det traditionsrige forlag, at Morten Hesseldahl indledte sine første 17 år på arbejdsmarkedet – først som redaktør og sidenhen chef for de Gyldendal-ejede forlag Høst & Søn og Hans Reitzels Forlag.
Selv glæder han sig til at vende hjem og fortæller, at jobskiftet sker på ”det mindst ubelejlige tidspunkt”.
”Vi har håndteret de store besparelser, der er blevet lagt ned over teatret, og har samtidig opnået det højeste besøgstal i teatrets 270-årige historie. Så jeg er tryg ved at forlade stedet,” siger han.
Cepos-stifter på kunststøtte
Det vakte opsigt i kulturlivets kroge, da den tidligere Cepos-stifter pludselig skulle stå i spidsen for en statssponsoreret kulturinstitution.
”Hvis det er nogle holdninger, han stadig ligger inde med, kan han få alvorlige problemer at slås med,” lød det dengang fra kulturprofessor Jørgen Langsted, der pegede på det paradoksale i, at Cepos gik ind for en reel afskaffelse af kunststøtten.
Men Morten Hesseldahl er på mange områder kontrasternes mand: Han har skrevet bøger for det venstreorienterede forlag Modtryk og været direktør på Dagbladet Information.
Samtidig har han i sit virke som teaterchef udtalt til Altinget, at man burde kanalisere flere af statens kulturkroner ud til borgerne, fremfor at lægge pengene i institutionerne. Udtalelser han senere måtte trække delvist tilbage.
Morten Hesseldahl mener ikke, at det har været vanskeligt at være liberal meningsdanner og teaterchef på samme tid.
”For mig er det jo væsentligt, at der i Danmark er kulturinstitutioner. Min opgave har været at drive dem professionelt og optimalt til glæde for skatteborgerne. Jeg har ikke haft nogen Cepos-kasket på,” siger han og undrer sig desuden over det store fokus, der har været på hans fortid i Cepos.
”Det er sjovt, hvor meget min Cepos-fortid fylder i folks bevidsthed. Jeg deltog i det stiftende møde i Cepos for 15 år siden, men jeg har fint kunnet være direktør for Dagbladet Information – og der var ikke ret mange Cepos-medlemmer der, skulle jeg hilse og sige.”
Formidling i førersædet
De seneste fire år har den primære opgave for Morten Hesseldahl handlet om at åbne Det Kongelige Teater mere op for befolkningen.
Det har man blandt andet gjort ved at udleje bygningerne til eksterne forestillinger af mere folkelig karakter – eksempelvis Disneys Klokkeren fra Notre Dame og Dirty Dancing – mens man også har uddelt kulturklippekort til 18-årige for at få flere unge i teatret.
Ifølge Morten Hesseldahl er formidlingen blevet langt vigtigere for traditionelle kulturinstitutioner som Det Kongelige Teater, der udfordres af nye adfærdsmønstre og en øget international konkurrence.
”Før har Det Kongelige Teater kunnet regne med en vis bevågenhed, fordi man var landets nationalscene, mens der ikke var den samme mængde af kulturelle tilbud, som der er i dag,” siger Morten Hesseldahl og påpeger, at udfordringerne er lignende i forlagsbranchen.
”Bøger havde også tidligere en status i samfundet, hvor alle dannede mennesker læste tidens litteratur. Både bøger og scenekunst er udsat for en massiv konkurrence fra Amazon og Netflix, der lægger beslag på folks tid. Så det kræver, at man også må ændre på sin selvforståelse som teater og forlag,” siger han.
Også politik i forlagsverdenen
Selvom det politiske væsen i Morten Hesseldahl træder en smule tilbage i skyggen med sit nye jobskifte, kan han nu stadig komme i tanke om tiltag i forlagsverdenen, hvor Christiansborg bør spille en større rolle.
”For mig er det fuldstændig fundamentalt for et samfund, at læsning er til stede og tilgængeligt, for det er der, at de væsentlige tanker kommer til udtryk. Det at fremme læsningen er et helt afgørende politisk ansvar, som politikerne deler med skolelærere, forældre og alle os andre,” siger Morten Hesseldahl.
Morten Hesseldahl tiltræder som direktør for Gyldendal senest 1. maj, hvor han afløser Stig Andersen, der meldte sin afgang i efteråret efter 18 år på posten.
BLÅ BOG: Morten Hesseldahl
1990 - 1997: Forlagsredaktør, Gyldendal
1997 - 2002: Forlagschef og direktør, Høst & Søn og Hans Reitzels Forlag
2002 - 2007: Adm. direktør, Bonnier Forlagene
2007 - 2010: Adm. direktør, Dagbladet Information
2010 - 2014: Kulturdirektør, Danmarks Radio
2014 - 2017: Teaterchef, Det Kongelige Teater.
2017 - ___ : Adm. direktør hos Gyldendal (tiltræder 1. maj)
Desuden medstifter af den borgerlig-liberale tænketank Cepos og forfatter til flere spændingsromaner og en lang række tegneserier om Danmark under besættelsen.