Lukkede filtre på gamle biler kan svare sig
Ivan Jankovic
JournalistMeget firkantet kan man sige, at det nu tilsyneladende bedst kan betale sig at indføre de lukkede filtre. Alligevel vil regeringen holde fast i at indføre de åbne, hvilket er inkonsekvent. Derfor har vi kaldt miljøministeren i samråd.
Benny Engelbrecht
S
Det ville medføre et samfundsøkonomisk overskud at montere de dyre lukkede partikelfiltre på de ældste varebiler. Og de sundhedsmæssige gevinster ved at indføre de lukkede filtre er større end først antaget - det viser nye beregninger fra Miljøstyrelsen. Oppositionen har derfor kaldt miljøminister Karen Ellemann (V) i samråd i dag, onsdag, om lovforslaget om miljøzoner, hvor der ikke stilles krav om lukkede filtre.
De nye beregninger fra Miljøstyrelsen er overraskende, for tilbage i marts svarede Miljøministeriet på et lignende spørgsmål fra SF's miljøordfører, Ida Auken. Men dengang vurderede man, at det ikke ville kunne betale sig samfundsøkonomisk at indføre de lukkede mere effektive filtre. Det viser sig nu ikke at holde stik for de ældre bilmodeller.
I det nye svar fra styrelsen til Benny Engelbrecht (S) fremgår det, at det bedre vil kunne betale sig samfundsøkonomisk at indføre de lukkede filtre på ældre varebiler end at indføre de åbne filtre. For de nyere biler vil det være mindre omkostningsfuldt at indføre de åbne - og mindre effektive - filtre, men det vil være blive langt billigere, end svaret fra marts viste.