Aktører og oppositionen kritiserer fremrykning af miljøkrav for erhvervstransporten
MILJØ: Et flertal i Folketinget er klar til at ændre miljøzonereglerne for erhvervstransporten. Men fremrykning af krav om partikelfiltre, møder kritik fra oppositionen og flere transportaktører. Støttepartier vil have regeringen til at gå længere.
![Regeringen vil fremrykke Euro6-kravet med seks måneder, så lastbiler indregistreret før 1. januar 2015 skal have monteret et partikelfilter. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/193810/20767.jpg)
![Jeppe Maagaard Holm](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5114-jeppe-maagaard-holm-2-48.jpg)
Jeppe Maagaard Holm
JournalistEt samlet Folketing er klar til at ændre miljøzonereglerne for lastbiler og busser, så de fysiske miljøzoneklistermærker i foruden af erhvervslivets køretøjer erstattes med digitale nummerpladeaflæsninger fra den 1. juli i år.
Det blev klart, da Folketinget fredag i sidste uge førstebehandlede lovforslag L170, der følger op på loven om miljøzoner, som blev fremsat af VLAK-regeringen og vedtaget i foråret sidste år.
Det er dog ikke alle dele af S-regeringens lovforslag, der falder i god jord hos hverken transportaktørerne eller partierne i blå blok.