Regeringens godsredegørelse er bestået
Anne Bjerregaard
Det er lykkedes transportminister Lars Barfoed (K) at ramme den rigtige tone i sin redegørelsen for fremtidens godstransport. Både i Dansk Transport & Logistik og hos brancheorganisationen Danske Havne ser sig tilgodesete i ministerens papir. Det er udformet efter det brede trafikforlig i januar 2009 og omhandler rammerne for den grønne transportpolitik.Man underbetoner de klimamæssige gevinster, der er ved at organisere transporten, så der er mere søtransport og jernbanetransport. Søtransport belaster som udgangspunkt mindst ni gange mindre end lastbiltransport og væsentligt mindre end jernbanetransporten
Tom Elmer Christensen
Direktør, Danske Havne
I Lars Barfoeds redegørelse beskrives den samlede godsstrategi som anført i regeringsgrundlaget, og her ser Danske Havne især frem til den afbureaukratisering og regelforenkling, der er lagt op til fra politikernes side.
"Vi har en masse regler, som er umådeligt bureaukratiske og meget meningsløse. For eksempel, at der skal udfyldes 50 dokumenter og sendes 240 kopier rundt, når man skal sende en container afsted. Det må i elektronikens tidsalder kunne gøres meget mere enkelt," siger direktør i Danske Havne, Tom Elmer Christensen.
Læg mere over på søtransporten
Han er udbredt tilfreds med, at de danske havne nu får et større fokus fra politikernes side.