Simple priser kan skabe trafikvækst og flere indtægter i busser og tog, viser beregninger fra Ingeniørforeningen

Den kollektive trafik kan tiltrække flere passagerer og få dem til at rejse længere, hvis billetpriserne fastsættes simplere end i dag, viser beregninger fra Ingeniørforeningen og Rambøll. Samtidig vil reformen angiveligt være en overskudsforretning for trafikselskaberne, men professor savner blik for udgifter til drift og infrastruktur. 

Antallet af rejser med kollektiv trafik vil stige med otte procent, hvis billetpriserne forenkles, så det enten koster 29 eller 200 kroner at rejse med bus og tog, viser beregninger.
Antallet af rejser med kollektiv trafik vil stige med otte procent, hvis billetpriserne forenkles, så det enten koster 29 eller 200 kroner at rejse med bus og tog, viser beregninger.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når noget virker for godt til at være sandt, skal man passe på.

Det er gammel lærdom for Ingeniørforeningen IDA's næstformand, Aske Nydam Guldberg. 

Så da IDA's trafikeksperter præsenterede ham for en idé om, at en markant forenkling af prisstrukturen i den kollektive trafik ville være et regulært "Columbusæg", der både kan sikre flere passagerer og indtægter, besluttede han sig for at få regnet ordentligt på sagen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024