Anmeldelse af 
Mia Holmbo Lind

4 A'er: Vinterberg sætter klimakrisen på spidsen og går linen ud i dystopisk tankeeksperiment

Thomas Vinterbergs nye dramaserie 'Familier som vores' bør sætte igangsætte en diskussion om opbakningen til en ambitiøs klimapolitik, skriver Mia Holmbo Lind.

'Familier som vores' har ikke fokus på akut optrædende katastrofer, og det er næsten, hvad jeg finder mest forfriskende, skriver klimaanalytiker Mia Holmbo Lind.
'Familier som vores' har ikke fokus på akut optrædende katastrofer, og det er næsten, hvad jeg finder mest forfriskende, skriver klimaanalytiker Mia Holmbo Lind.Foto: Per Arnesen/TV 2
Mia Holmbo Lind
Familier som vores
Instruktør: Thomas Vinterberg

 

God fiktion har potentialet til at gøre danskerne opmærksomme på faktiske dilemmaer og problemer, som en fejlslagen klimapolitik kan medføre og have betydning for i ens eget liv.

Eftersom jeg bruger det meste af mit arbejde på at forholde mig til klimaforandringernes konsekvenser, så er det klart, at jeg var nysgerrig på TV 2's nye dramaserie 'Familier som vores' af den Oscar-belønnede Thomas Vinterberg, der også står bag film som 'Druk' og 'Festen'.

Denne anmeldelse har til formål at vurdere, hvordan klimakrisen portrætteres, og hvilke spørgsmål vi står tilbage med.

'Familier som vores' sætter klimakrisen på spidsen og tør gå linen ud i sit tankeeksperiment, hvor alle danskere tvinges til at forlade landet.

Første scene viser den store, uoverskuelige evakuering, hvor blandt andet store færger skal fragte hjemløse danskere, som nu er blevet klimaflygtninge, til (mere) sikre havne rundt om i Europa.

Læs også

Næste scene springer seks måneder tilbage i tiden og giver os mere kontekst. I Udenrigsministeriet briefer departementschefen i al hemmelighed en række embedsmænd om Statsministeriets beslutning om at lukke landet og evakuere under kontrollerede forhold.

En af disse embedsmænd (spillet af fremragende Esben Smed) sms'er i al hemmelighed nyheden videre til sin mand med en afsluttende ordre om at slette alle beskeder.

Således slår Vinterberg tonen an for sit klimadrama, der både lader os betragte klimakrisen set i helikopterperspektiv og helt nede på den våde landjord blandt de menneskelige skæbner.

Vinterberg bringer menneskerne i spil

Serien fokuserer hovedsageligt på familiedrama frem for klimaforandringer.

Det gavner serien, for klimakonsekvenserne bliver på sin vis mere skræmmende, når de ses gennem karakterernes personlige kriser sidestillet med den underspillede klimafortælling, der giver os glimt af et buldrende kloakdæksel, en delvist oversvømmet vej og små henvisninger til store sluser, der ikke længere er tilstrækkelige.

Alt imens vi også hører om andre landes økonomiske kollaps på grund af fejlslagen kystsikring.

'Familier som vores' har netop ikke fokus på akut optrædende katastrofer, og det er næsten, hvad jeg finder mest forfriskende.

Katastrofefilm som 'The Day After Tomorrow' og '2012' lader verdens undergang udfolde sig i et hæsblæsende tempo, som hæmmer realismen, og som gør det svært at sætte sig i karakterernes sted.

Det er ikke et utænkeligt scenarie, at en fraflytning fra oversvømmelsestruede områder planlægges, men det er dog urealistisk, at man vil nedlukke og således opgive et helt land på den måde, serien viser.

Mia Holmbo Lind
Klimaanalytiker, Concito

Troværdighed og tålmodighed opleves sjældent i Hollywoods kulørte katastrofefilm, hvor jordens undergang hellere skal underholde publikum end oplyse det.

Det er ikke første gang, at Vinterberg leger med menneskers møde med naturens kræfter.

I den mindre succesfulde internationale satsning 'It's All About Love' fra 2003 med Claire Danes, Joaquin Phoenix og Sean Penn, viser Vinterberg os, hvordan kærlighed og konspirationer kolliderer sig, når kloden er ved at gå under efter et kosmisk kollaps.

Så det ligger ham tydeligvis på sinde at tage disse emner op. Og måske det var Vinterbergs svingom med ungdommen i 'Druk', der genoplivede hans interesse i at skue frem i tiden.

Vinterbergs evne til at fokusere på den medmenneskelige vinkel gør det lettere for den enkelte at forholde sig til konsekvenserne for en selv, ens egne børn og børnebørn.

I 'Familier som vores' bekymrer vi os faktisk om de meget menneskelige karakterer, som Vinterberg og hans stjernespækkede ensemble – med store navne som Paprika Steen, Nikolaj Lie Kaas og de gode men mere ukendte unge Amaryllis April August og Albert Rudbeck Lindhardt – lader os opleve katastrofen gennem.

Særligt Magnus Millang og Esben Smeds rejse viser konsekvenserne og uretfærdigheden på landjorden i den skelsættende periode mellem udmelding af nedlukningen af Danmark, og de sidste forlader landet.

Kun en forunderlig sidehistorie om en synsk dreng havde passet lidt bedre ind i en Hollywood-film end i Vinterbergs ægthedssøgende, skandinaviske dystopi, om end denne del af historien faktisk er sært dragende.

Urealistisk med nedlukning af Danmark

Seriens præmis er, at Danmarks nedlukning er såkaldt rettidig omhu, inden landet for alvor står under vand. Denne præmis fremstår meget "dansk" – håbet om, at vi stadig er omfattet af et sikkerhedsnet, som formidler kontrolleret, gradvis emigration under ordnede forhold.

Det er mange mennesker, der skal flyttes, og det så man i virkeligligheden verden under orkanen Milton tidligere på måneden, hvor seks millioner mennesker i Florida stod til at skulle evakueres. Altså ret beset hele Danmarks befolkning.

Der er selvfølgelig stor forskel på evakuering og emigration.

Det er ikke et utænkeligt scenarie, at en fraflytning fra oversvømmelsestruede områder planlægges, men det er urealistisk, at man vil nedlukke og således opgive et helt land på den måde, serien viser.

I virkelighedens verden vil der være kystbyer og områder i Danmark, som på lang sigt kan være svære, men ikke umulige at opretholde. Danmark er særligt udsat for det nu uundgåelige stigende havniveau på grund af de mange lavtliggende områder.

Med langsigtet planlægning kan man undgå meget af den uretfærdighed og ulykke, som seriens karakterer oplever, herunder pludseligt tab af ejendomsværdi. Det kræver, at vi ikke bygger dumt i oversvømmelsestruede områder, og at vi tør se klimaforandringerne i øjnene.

Tonedøvt at kalde det rettidig omhu

Jeg savner mere kritik af den fiktive regerings fejlslagne klimapolitik og manglende klimatilpasning.

Seriens karakterer er meget hurtige til at acceptere centraladministrationens beslutning og definition af "rettidig omhu".

Men sin ekstreme præmis skaber "Familier som vores" nogle vigtige billeder på nethinden i den allerbedste sendetid.

Mia Holmbo Lind
Klimaanalytiker, Concito

Den mest udtalte protest i starten af serien kommer fra en gymnasierektor, som undrer sig over, at det sker nu, før man rigtig ser vand i gaderne.

Og det virker lidt tonedøvt at kalde det rettidig omhu over for de forskere, der i årtier har kaldt på reel klimahandling, som jeg går ud fra også har eksisteret i Vinterbergs univers.

Med sin ekstreme præmis skaber 'Familier som vores' nogle vigtige billeder på nethinden i den allerbedste sendetid.

Billeder, som forhåbentlig kan udløse diskussioner om reel "rettidig omhu" og give den nødvendige opbakning til ambitiøs klimapolitik og -tilpasning for at skabe en positiv klimafremtid, så vi ikke kommer i nærheden af Vinterbergs dystopiske tankeeksperiment.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Vinterberg

Filminstruktør
instruktør (Den Danske Filmskole 1993)

Mia Holmbo Lind

Klimaanalytiker, Concito
Cand. Scient. Geografi og Geoinformatik

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024