Dansk Erhverv: Her er de vigtigste transportpolitiske opgaver for en ny regering
Uanset hvordan regeringen måtte blive sammensat, så er udfordringerne på transportområdet de samme i dag, som de også var før valget blev udskrevet. Vores håb er derfor, at den nye regering og det nyligt sammensatte Folketing skynder sig at vende blikket mod transportens verden, skriver Jesper Kronborg.
Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv TransportEn historisk lang valgkamp er nu slut. Vores håb til valgkampen var, at transportpolitikken fik den plads i debatten den fortjener.
At politikerne ville drøfte de store strukturelle udfordringer som mangel på arbejdskraft, behovet for udbygning af infrastrukturen og grøn omstilling. Det har desværre ikke været tilfældet og transportpolitikken har nok engang måtte agere finansieringskilde til øvrige politikområder.
Nu er valgkampen så afsluttet. Danskerne har sat deres kryds, og det bliver spændende at se, hvordan den nye regering sammensættes. Men uanset hvordan regeringen måtte blive sammensat, så er udfordringerne på transportområdet de samme i dag, som de også var før valget blev udskrevet.
Transportpolitik er ikke bare transportpolitik
Jesper Kronborg
Vores håb er derfor, at den nye regering og det nyligt sammensatte Folketing skynder sig at vende blikket mod transportens verden. Og hvis man tvivler på betydningen af transportbranchens betydning for dansk økonomi, så skal man blot kigge på tallene.
Hvis man for eksempel kigger på vejgodstransportbranchen, så er der i alt cirka 91.000 fuldtidsbeskæftigede knyttet til den, svarende til knap fire procent af den samlede danske beskæftigelse.
Derudover står branchen for et BNP-bidrag på cirka 80 milliarder kroner, hvilket svarer til 3,5 procent af dansk BNP. Vejgodstransporten eksporterer for cirka 26 milliarder kroner, og det er særligt Tyskland, Sverige og Norge, som branchen eksporterer til.
For så vidt angår luftfartssektoren, så bidrager denne i omegnen af cirka 109 milliarder kroner årligt til dansk BNP og understøtter 52.000 jobs i hele landet.
Transportpolitik er samfundets motor
Det er altså dette, der er på spil og årsagen til, at det er så vigtigt at styrke konkurrenceevnen. Hos Dansk Erhverv har vi sagt det igen og igen. Transportpolitik er ikke bare transportpolitik. Det handler ikke kun om, hvorvidt man skal tage bilen eller toget på arbejde.
Transportpolitik er meget mere end det. Det er motoren, der får samfundet til at køre rundt. Derfor indgår infrastruktur og mobilitet også i Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer, hvor vi sammenligner dansk erhvervslivs konkurrenceevne med de øvrige OECD-lande.
Infrastruktur og mobilitet er et rammevilkår der – med de rigtige beslutninger og rette investeringer – kan aflæses direkte i Danmarks BNP og beskæftigelse. Derfor er det også vigtigt for os, at den store infrastrukturaftale fra 2021 ikke genåbnes, men udrulles efter den tidsplan, som et bredt flertal i Folketinget har aftalt, så mobiliteten forøges til gavn for borgere og virksomheder.
Den nye regering bør som noget af det første se på, hvordan vi kan få skabt langsigtede strukturelle reformer, som kan øge arbejdsudbuddet. Der er nemlig fortsat mangel på arbejdskraft, og hvis ikke der bliver gjort noget, så fortsætter danske virksomheder med at miste indtægter i milliardklassen.
Danmark og dansk erhvervsliv er førende inden for grønne teknologiske løsninger, og ambitionerne hos transportbranchen er høje. Men vi mangler de langsigtede rammer. Det er blandt andet vigtigt, at vi får en bred politisk aftale om den grønne omstilling af luftfarten.
Mere fokus på den grønne omstilling
En sådan aftale skal først og fremmest sikre, at midlerne fra et eventuelt passagerbidrag tilbageføres til den grønne omstilling af luftfartsbranchen 1 til 1. For at sikre dette vil vi anbefale en ny regering at se på muligheden for at oprette en klimafond – som det blev foreslået af Luftfartens Klimapartnerskab.
Herudover er det vigtigt, at størrelsen på et eventuelt passagerbidrag tager højde for de kommende initiativer fra EU herunder RefuelEU, som også vil medføre stigende billetpriser i omegnen af minimum 60 kroner fra 2030. Et passagerbidrag omkring 13 kroner som foreslået af den tidligere regering er derfor en passende størrelse. Det handler om, at vi ikke skal flyve mindre. Vi skal flyve grønnere.
Tiden er ikke til at trække stikket i den grønne omstilling, men i stedet at kick-starte
Jesper Kronborg
I tillæg hertil vil vi foreslå, at den nye regering går i gang med at udarbejde en grøn mobilitetsstrategi. En sådan mobilitetsstrategi skal se på transportformernes samspil med hinanden. Det gælder blandt andet i form af gensidig tilgængelighed og fordelene ved de enkelte transportformer på parametrene pris, tid og klimaaftryk i et langsigtet perspektiv.
Det samme gør sig gældende for vejgodstransporten. Det er afgørende at gennemføre en ambitiøs grøn omstilling, der ikke svækker sektorens konkurrenceevne og kvæler den økonomiske levedygtighed. Derfor skal forslaget om en vejafgift for lastbiler tilbage på tegnebrættet. Lige nu er der alene tale om en ekstra skat på erhvervet uden nævneværdig klimaeffekt.
Tiden er ikke til at trække stikket i den grønne omstilling, men i stedet at kick-starte og i bogstavelig forstand sætte strøm til. Det gør vi ved at lade provenuet gå tilbage til sektoren og oprette en midlertidig støtteordning til nulemissionslastbiler i den første svære opstartsfase – dét bør en ny regering hurtigst muligt se på i samspil med en strategi for udrulningen af den nødvendige brint- og ladeinfrastruktur.
Så lad os nu komme i gang. Vi har ikke råd til at lade være. Tillykke med valget.