Dansk Erhverv: Høj mobilitet er ikke en hæmsko for den grønne omstilling i transportsektoren
Danmarks skal have en ny, grøn mobilitetsplan, der gennem nye teknologier skal sikre grønne fly, busser og lastbiler. Den skal sikre, at folk hopper på cyklen, og den skal skabe en bedre sammenhæng mellem land og by, skriver Jesper Kronborg.
Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv TransportTorsdag løber Transportens Årsdag 2024 af stablen. Det er det årlige arrangement, hvor Dansk Erhverv samler alle centrale aktører fra transportbranchen for at vende de udfordringer og muligheder, vi som branche ser ind i. Og der er nok at tage fat på.
Lad mig starte med et enkelt tal: 31 milliarder kroner.
Det er ifølge Vejdirektoratet så meget det i runde tal koster det danske samfund hvert år, fordi virksomheder og borgere sidder i kø på vejene i stedet for faktisk at være der, hvor de skulle have været. Med andre ord trængslen på vejnettet er lig med et samfundsøkonomisk tab i milliardklassen. Det er et kæmpe problem. Både for landets virksomheder og for borgerne.
Som det ser ud nu, er der intet, der tyder på, at borgere og virksomheder vil efterspørge mindre mobilitet i fremtiden. Tværtimod. Det betyder altså øget trængsel, hvis ikke vi gør noget.
Så hvad er løsningen? I Dansk Erhverv er vi ikke i tvivl. Løsningen er at skabe rammerne for en mere effektiv, konkurrencedygtig og grøn mobilitet i Danmark.
Grøn mobilitetsplan skal skabe vækst
Og hvordan gør vi så det? Vi mener, at der er behov for en grøn mobilitetsplan.
Vi betragter mobilitet som et entydigt gode. Som en motor, der driver økonomisk vækst fremad.
Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
Det er nemlig helt afgørende, at vi får set på, hvordan vi forbedrer mobiliteten, både fordi høj mobilitet bidrager til at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne mærkbart, men også fordi højere mobilitet bidrager til et Danmark, der er bundet endnu tættere sammen – ikke mindst i landdistrikterne.
Nogle har den opfattelse, at høj mobilitet er en hæmsko for den grønne omstilling. At vi skal transportere os mindre for at reducere transportsektorens klimaaftryk. I Dansk Erhverv ser vi lige modsat på det: Den grønne omstilling bringer helt nye muligheder med sig, som betyder at vi kan fastholde og udvikle mobiliteten.
Vi betragter mobilitet som et entydigt gode. Som en motor, der driver økonomisk vækst fremad, skaber geografisk balance mellem øst og vest og land og by og som øger den sociale sammenhængskraft.
Nye teknologier skal øge mobiliteten
Indenrigsluftfarten er et godt eksempel. I 2022 var der 1,3 millioner passagerer, der benyttede de danske indenrigsruter. Der rejser eksempelvis hvert år næsten 800.000 mennesker på flyruten mellem København og Aalborg.
Den nuværende indenrigsflyvning har ligeledes stor samfundsøkonomisk værdi og skaber afgørende sammenhængskraft i Danmark. Incentive har således vurderet, at en nedlukning af ruten mellem København og Aalborg vil koste samfundet 250 millioner kroner årligt
Den danske vejgodstransportbranche er et andet eksempel på, hvor vigtig en del af dansk økonomi, der er på spil, hvis ikke mobiliteten sikres. Der er cirka 91.000 fuldtidsbeskæftigede knyttet til branchen, som desuden bidrager med 80 milliarder kroner til dansk BNP og eksporterer for cirka 26 milliarder kroner.
Vi skal altså have mere mobilitet. Ikke mindre. Det er det vores oplæg til en grøn mobilitetsplan handler om. Det handler om, hvordan vi med afsæt i perspektiverne for den grønne omstilling af transportsektoren og nye teknologiske muligheder kan øge mobiliteten.
Fly, lastbiler og kollektiv transport skal være grønt
Det handler om at kigge på transportsystemet i et holistisk perspektiv og bringe alle mobilitetsformer på spil. Både deres individuelle styrker og i deres samspil med hinanden, så vi også udnytter den eksisterende infrastruktur bedre.
Højere mobilitet bidrager til et Danmark, der er bundet endnu tættere sammen – ikke mindst i landdistrikterne.
Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
Lad mig give nogle eksempler. Med aftalen om en passagerafgift for flytransport kan vi om bare seks år flyve 100 procent grønt i hele Danmark. Det åbner da helt nye perspektiver for at binde Danmark endnu tættere sammen med en stærk grøn indenrigsluftfart.
Samtidig bør vi se på, hvordan vi kan få styrket den kollektive transport og gøre det mere attraktivt at cykle, så vi kan nogle af bilerne væk fra de store byer.
Det vil så samtidig give mere plads til den tunge transport som med tiden vil kunne være fuldt elektrificeret på de kortere ruter, hvis politikerne altså er med på at sikre den fornødne udrulning af tank – og ladeinfrastruktur samt tilskud i opstartsfasen til transporterhvervets investering i egne ladefaciliteter og til køb af ellastbiler.
Det handler altså om at bringe alle transportformerne i spil og få lavet en samlet plan for, hvordan mobiliteten øges til gavn for virksomhederne og borgerne. Den grønne omstilling af transportsektoren er nemlig i fuld gang. Vi er ikke i mål, men vi er godt på vej. Og på vejen derhen åbner der sig nye spændende perspektiver for et effektivt, konkurrencedygtig og ikke mindst grøn mobilitetssystem.
Det glæder jeg mig rigtig meget til at drøfte med de alle de fremmødte i dag på Transportens Årsdag 2024.