Danske Havne: Sørg nu for, at de blå vandveje kan servicere den grønne omstilling
Havnene er klar til at levere, når Danmark det næste årti skal udvide antallet af havvindmølleparker. Men elementerne til vindmøllerne vokser så meget, at politikerne må huske, at sejlrenderne skal være dybe nok, skriver Carsten Aa og Tine Kirk.
Carsten Aa
Adm. direktør, Odense HavnTine Kirk
Direktør, Danske Havne, bestyrelsesformand, Transportøkonomisk ForeningDet er intet mindre end imponerende ambitiøst og storslået, at et politisk flertal på Christiansborg har besluttet at sætte turbo på etableringen af mere havvind i Danmark. Vinden fra vandet er nemlig vores fremtid, både vores grønne og vores kommercielle fremtid.
En perlerække af danske havne er klar til at yde vores i bestræbelserne på at målet om at reducere C02-udslippet med 70 procent inden 2030. Aftalen om to nye havvindmølleparker i thorstørrelse er et stort skridt, og tempoet er olympisk ambitiøst. Næste skridt er at sikre, at havvindsudviklingen sikrer danske arbejdspladser og vækst herhjemme.
Ikke mange tænker over det, men Danmark var først i verden med at etablere en havvindmøllepark. Det skete for præcis 30 år siden ved Vindeby ved Lolland. Esbjerg Havn er Europas største vindhavn og er involveret i over halvdelen af alle havvindsoperationer i Europa. I Odense Havn produceres hvert døgn en ny nacelle, et havvindmøllehoved, og de stadigt større enheder lines op på havnens store baglandsområde, indtil de udskibes. På havnen ligger også verdens førende Nacelle-testcenter, Lorc.
I Aalborg har havnen et af verdens bedste testcentre for havvindmøllevinger samt omfattende vingeproduktion, og en række af vore mindre havne som for eksempel Klintholm har transformeret sig fra fiskerihavn til moderne servicehavn for Østersøens havvindmølleparker.
Bornholm bliver Østersøens energiø. Rønne Havn er allerede i dag helt central for flere af Østersøens havvindmøleparker, og med både Siemens Gamesa og Vestas placeret på havnen bliver Rønne Havn endnu mere central for offshore-vind det kommende årti, hvor øen også kan blive Østersøens grønne tankstation.
Brug for mere plads
Over halvdelen af de danske erhvervshavne er i dag beskæftiget med havvind som produktions- eller installationshavne, udskibnings- eller servicehavne. Store og små havne i blandt. Vi har teknologi og know how, vi har pladsen og erfaringen og er klar til fortsætte.
Sejlrenderne skal holdes rene og dybe nok
Carsten Aa og Tine Kirk
Bestyrelsesformand og direktør i Danske Havne
Elementerne til havvindmøller bare vokser og vokser. Det er vanskeligt – og inden længe umuligt – fysisk at transportere dem på vejene. De er simpelt hen blevet for store.
De skal ideelt fremstilles ved eller på havnene, hvorfra de skal udskibes. Derfor har havnene også i rette tid købt eller skabt mere baglandsplads, og derfor ser vi også havne indgå aftaler med produktionsvirksomheder on location.
Statens, regeringens og de politiske partiers opgave bliver at sikre, at de grønne, blå søveje forbliver anvendelige. De blå søveje er lige så vigtige for Danmark som de sorte landeveje. Og i den grønne omstilling langt vigtigere.
Sejlrenderne skal holdes rene og dybe nok til nu og fremtidens installationsfartøjer og skibe, der betjenes med havvind. På grund af de stadigt større elementer bliver skibene længere og bredere og stikker dybere.
De skal kunne besejle danske havne. Ellers vælger de blot en dybere havn et andet sted i Europa. Danmark var først i verden. Og vi har nu, igen, rykket med en banebrydende, grøn beslutning.
Kære politikere. Gå også den sidste mil, og sørg for, at den danske infrastruktur på de blå vandveje er i stand til at servicere den nødvendige grønne omstilling. Når blåt møder grønt i Danmark, skaber det arbejdspladser og det, som vi skal leve af i fremtiden: Vækst skabt af vinden fra vandet.