DSB starter IC4-udfasning: Køber 26 nye lokomotiver

TRANSPORT: DSB vil købe 26 nye el-lokomotiver, og de skal være med til at påbegynde udfasningen af IC2- og IC4-togene. Samtidig viser nyt regnskab kæmpe underskud. 

Udfasningen af IC4-togene påbegyndes nu med indkøb af nye el-lokomotiver, oplyser DSB.
Udfasningen af IC4-togene påbegyndes nu med indkøb af nye el-lokomotiver, oplyser DSB.Foto: Dennis Lehmann/Scanpix
Cecilie Gormsen

DSB påbegynder nu indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Det oplyser trafikselskabet i en pressemeddelelse.

Indkøbet af de nye el-lokomotiver er godkendt af DSB's bestyrelse, og med beslutningen påbegyndes udfasningen af IC2- og IC4-togene.

”Med indkøbet af el-lokomotiver tages det første skridt til at udfase de aldrende ME-diesellokomotiver samt at reducere afhængigheden af IC2- og IC4-togsættene i fremtiden,” siger bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze i en pressemeddelelse.

”Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført,” fortsætter han.

Første skridt
De nye el-lokomotivers hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervogne og køre regionaltrafik på Sjælland. De skal afløse ME-diesellokomotiverne, hvilket ifølge DSB både vil gavne miljøet og driftspålideligheden.

DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, glæder sig over beslutningen.

”Det er et vigtigt oplæg, bestyrelsen har godkendt. Indkøbet af el-lokomotiver er første skridt i en proces, der skal sikre DSB moderne el-drevet materiel til at løfte fremtidens trafikale udfordringer,” siger han.

DSB forventer at indkøbet af de nye el-lokomotiver kan klares uden statslig finansiering, og de forventes i drift i 2020.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) bakker op om investeringen, og han peger på, at de nye el-lokomotiver vil komme kunderne til gavn og styrke driften og rettidigheden på skinnerne.

”Samtidig vil jeg understrege, at det er glædeligt, at DSB er kommet så godt økonomisk på fode igen, at selskabet kan gennemføre sådanne investeringer uden særlige tilskud fra staten,” siger han.

Kæmpe underskud
Trods de rosende ord fra transportministeren, fremlagde DSB tirsdag et stort underskud på 447 millioner kroner før skat i det første halvårsregnskab.

Underskuddet skyldes blandt andet, at DSB har måttet nedskrive værdien af fem af de skandaleramte IC4-togsæt og 23 IC2-togsæt med i alt 673 millioner kroner.

”Dermed påbegyndes afslutningen af et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie, som købet af IC4- og IC2-togsættene er udtryk for,” skriver DSB i en pressemeddelelse.

Og den første halvdel har da også været præget af udfordringer, fortæller bestyrelsesformand Peter Schütze.

"Første halvår har på mange måder været ganske udfordrende for DSB. De igangsatte aktiviteter for at skabe større robusthed i driften af det aldrende materiel giver basis for en vis optimisme. Samtidig er arbejdet med at indkøbe nyt el-materiel kommet godt i gang,” siger Peter Schütze.

DSB vil nu udarbejde en analyse og anbefaling af, hvordan IC4-togene bedst muligt kan anvendes i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Flemming Jensen

Administrerende direktør, DSB
Pilot (Det Danske Flyvevåben 1978)

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Peter Schütze

Formand for DSB, medlem af bestyrelsen Falck og Det Systemiske Risikoråd
cand.polit. (Københavns Uni. 1973)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024