Faktatjek: Skal en elbil køre 219.000 km for at være grønnere end en dieselbil?

ELBILER: Ifølge et østrigsk studie skal en elbil køre 219.000 kilometer, før den er grønnere end en dieselbil, skriver Jyllands-Posten. Men tallet stammer slet ikke fra det østrigske studie. I stedet står en interesseorganisation for tyske bilejere bag tallet, der ifølge forskere er overdrevet.

En elbil lader op til køretur. Skal den virkelig køre 219.000 kilometer, før den er grønnere end en dieselbil?
En elbil lader op til køretur. Skal den virkelig køre 219.000 kilometer, før den er grønnere end en dieselbil?Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Det er noget misvisende, når Jyllands-Posten i deres avis betegner elbiler som klimasyndere på linje med dieselbiler.

Sådan lyder konklusionen fra TjekDet, som har taget et nærmere kig på den forskning, der ligger bag Jyllands-Postens noget overraskende udmelding.

Tirsdag 26. november skrev Jyllands-Posten, at det østrigske forskningsinstitut Joanneum Research var kommet frem til, at elbilerne ikke ligefrem var nogen redning for klimaet, da ”den gennemsnitlige personbil i Europa skrottes efter 180.000 kilometer, og meget få elbiler reelt er i stand til at køre 219.000 kilometer på de originale batterier”.









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024