Flertal vil stille CO2-krav til fremtidens infrastrukturprojekter

Entreprenører skal leve op til klimakrav, når projekterne i den kommende infrastrukturplan skal realiseres frem mod 2035, mener et bredt flertal i Folketinget.

Der skal stilles krav til grønnere materialer og maskiner i det fremtidige anlægsarbejde, mener et politisk flertal. 
Der skal stilles krav til grønnere materialer og maskiner i det fremtidige anlægsarbejde, mener et politisk flertal. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når der blandes beton og asfalt til de nye broer, tunneller og motorveje, der bliver en del af den kommende infrastrukturplan, skal det foregå med klimavenlige materialer.

Det mener et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringens tre støttepartier, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre, samt de tre oppositionspartier Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti.

Partierne vil således bringe enten direkte CO2-reduktionskrav til anlægsfasen af infrastrukturprojekterne eller konkrete krav til anvendelse af klimavenlige materialer ind i de verserende forhandlinger om infrastrukturplanen.

”Det er klart, at når der lægges nye veje, bygges ny infrastruktur og for den sags skyld også udføres vedligehold af det, vi allerede har, så skal det ske på den mest klimavenlige måde,” siger transportordfører i Enhedslisten, Rasmus Vestergaard Madsen.

Inspiration fra branchen

Ingen af de seks partier kan imidlertid på nuværende tidlige tidspunkt i forhandlingerne præsentere en færdig model for, hvordan de mener, at kravet skal udformes i praksis.

Flere ordførere mener dog, at det forslag, der er blevet præsenteret af en bred alliance af interessenter i anlægssektoren, virker interessant.

Her anbefaler alliancen, at der i forbindelse med udbud af de enkelte projekter stilles ”krav om CO2-reduktioner med anvendelse af infrastrukturselskabernes fælles værktøj InfraLCA og så have det krav med som et væsentligt tildelingskriterie”.

Det er et helt oplagt forslag, mener blandt andet Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

”De sparker en åben dør ind hos os. Der er ingen tvivl om, at den danske anlægssektor er langt fremme med grønne løsninger, og derfor vil det da være underligt, hvis ikke vi politikere gik ind og satte nogle mål og stillede nogle krav til det kommende anlægsarbejde,” siger han.

SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, er også stor fortaler for idéen.

”Vores måde at anlægge infrastruktur på kan og skal blive grønnere. Vi har adgang til grønnere materialer, end man traditionelt anvender, som grøn beton eller moderne maskineri. Anlægsarbejdet bliver aldrig hverken rosenrødt eller lysegrønt, men det kan blive bedre,” siger hun.

Læs også

 
K og DF er positive

Også både Konservative og Dansk Folkeparti modtager idéen med åbne arme. Begge partier erklærer sig parate til at se på CO2-krav som en del af de kommende forhandlinger om infrastrukturplanen.

”Det er fint at stille krav, fordi det er krav, der flytter samfundet. Vi har set noget lignende inden for byggeriet, hvor erhvervet bad os stille nogle krav til dem, og så skulle de nok opfylde dem,” siger transportordfører Niels Flemming Hansen (K) med henvisning til det CO2-loft, der blev vedtaget i marts som en del af den nye strategi for bæredygtigt byggeri.

Selvom Hans Kristian Skibby, transportordfører i Dansk Folkeparti, også umiddelbart er klar på idéen, er det vigtigt for ham, at kravet ikke gør det sværere for branchen at søge om statens anlægsopgaver. 

”Hvis det er et bredt ønske, vil vi ikke modsætte os det. Men så vil jeg håbe, at der er nogle andre dokumentationskrav, der ryger ud. Vi har i forvejen en del herskermentalitet i forhold til specifikationskrav, og hvis det bliver mere indviklet, gør man det også dyrere og sværere for folk overhovedet at byde på anlægsopgaver,” siger han.

Økonomien kan splitte

Mens alle seks partier er indstillede på at inkludere klimakrav i infrastrukturplanen, er der forskel på, hvor bekymrede de er for, at det vil øge regningen for de enkelte projekter.

Det spørgsmål fylder umiddelbart mest for de borgerlige partier.

”Der er ingen tvivl om, at det kan være rigtig fint at stille krav til vores leverandører, men der er et prismæssigt aspekt, man skal tage hensyn til,” siger Niels Flemming Hansen fra Konservative.

Samme tanker lyder fra Venstres Kristian Pihl Lorentzen, der af hensyn til økonomien ikke forventer, at der skal indledes med voldsomme krav til branchen.
 
”Jeg går ikke ind og siger, at vi skal stille fuldstændigt vilde krav om vilde reduktioner. Men vi skal i gang, så vi kan danne os nogle erfaringer. Så må vi se, hvordan det udvikler sig,” siger han.

Økonomien fylder mindre i støttepartierne, der ikke er nervøse for, at nye klimakrav til infrastrukturanlæg vil gøre regningen uforholdsmæssigt stor.

”Det skal man finde en måde at klare. Enten skal omkostningen regnes ind i de enkelte projekter, eller også skal der afsættes en større pulje til at finansiere de meromkostninger, der måtte være ved alle infrastrukturprojekterne i det her kommende forlig,” siger Anne Valentina Berthelsen fra SF.

Heller ikke i hverken Enhedslisten eller Radikale Venstre frygter man, at regningen vokser, når der skal anvendes klimavenlige materialer og maskiner. 

”Jeg er parat til at betale for, at vi undgår at lave klimaskader. Jeg vil have, at de materialer, der bliver anvendt, er de bedst mulige. Vi skal hele tiden gøre det så godt, som det kan lade sig gøre,” siger Radikale Venstres transportordfører, Rasmus Helveg Petersen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil på grund af forhandlingerne om infrastrukturplanen ikke udtale sig om forslaget. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Vestergaard Madsen

Stedfortrædende MF (EL), Sydjyllands Storkreds
Økologisk landmand (Kalø Økologisk Landbrugsskole 2014), socialpædagog (VIA University College)

Anne Valentina Berthelsen

MF (SF)
Studier i statskundskab ved Københavns Universitet samt politik og administration ved RUC

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024