Gentoftes borgmester: Lovgivning fra Christiansborg gør, at vi ikke kan hjælpe ladestanderne på vej
Elbiler er en vigtig brik i den grønne omstilling, men uden ladestandere kommer vi bogstavelig talt ikke langt. Vi skal hjælpe markedet i gang, inden borgerne opgiver håbet om en elbil, skriver Michael Fenger (K).
Michael Fenger
Borgmester (K), Gentofte Kommune, næstformand, VestforbrændingTransport står for en fjerdedel af Gentofte Kommunes samlede CO2-udledning. Heraf kommer langt det meste fra privatbilisme.
Hvis vi skal nå de nationale mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030, så skal vi gøre det så enkelt og oplagt for borgerne som muligt at transportere sig fossilfrit.
Heldigvis vil Gentofte Kommunes borgere gerne købe elbiler. Også dem, der bor i etageejendomme eller rækkehuse, og derfor ikke har mulighed for at etablere ladestander på egen grund.
Og her kommer vi så til problemets kerne. For hvad stiller man op med en elbil, hvis der ikke er lademuligheder i nærheden af hjemmet og arbejdspladsen?
Let og lige adgang
"Markedet skal selv styre det", lyder forklaringen på den ufleksible lovgivning.
Men det går for langsomt, og derfor skal vi skubbe markedet i gang, så vi kan være med til at gøre det nemt for borgerne at skifte fra benzinbil til elbil. Ellers risikerer vi at spolere det momentum for elbiler, der er netop nu.
Hvordan skal rammerne for udrulningen af ladestandere se ud?
Regeringen vil have fastsat rammerne for etableringen og driften af offentligt tilgængelige ladestandere.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) sendte i midten af juli et lovforslag i høring. Forslaget indebærer blandt andet, at kommuner og regioner kan give virksomheder ret til at opstille ladestandere på ladepladser på offentlige arealer, og at operatører af ladestandere skal give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når ladepladsen er etableret med offentligt tilskud.
Lovforslaget kommer, efter at S-regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020 indgik en aftale for fremtidens bilpark, der i første omgang skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2030.
Altinget giver i en temadebat ordet til borgmestre, eksperter, folketingsmedlemmer og interessenter, som vil debattere, hvordan de vil have sikret en tilstrækkelig ladeinfrastruktur.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected].
Jeg håber, at Christiansborgs politikere læser med her. For vi oplever, at der er et missing link mellem regeringens politik og virkeligheden. Vi vil alle sammen gerne understøtte den grønne omstilling, så selvfølgelig skal vi sørge for, at der er den rigtige infrastruktur.
Det er desværre ikke første gang, at vi som kommune oplever, at lovgivningen halter efter virkeligheden udenfor Christiansborgs mure. Også i forhold til fjernvarmeudbygning og separatkloakering har vi mødt samme problematikker, hvor borgere, samfund og kommune ønsker bæredygtig udvikling, men hvor vi bliver bremset af langsom og ufleksibel lovgivning. Og nu står vi her så igen.
Forslag fra regeringen frustrerer
Det er vigtigt for os at skabe let og lige adgang for alle borgere til oplademulighed, uanset hvor i kommunen de bor. Det kan for eksempel ske ved løbende at dedikere p-pladser til elbiler i handelsgader og ved etageboliger, efterhånden som andelen af private elbiler stiger. Og det kunne ske ved, at vi som kommune understøtter, at der bliver etableret elladestandere der, hvor der er mest brug for dem.
Men ifølge regeringens nye lovforslag må kommuner ikke stille vejareal til rådighed for udbydere af elladestandere, ligesom vi ikke må medfinansiere offentligt tilgængelige elladestandere.
Ikke engang kommunens egne ladestandere, må vi lade borgere og medarbejdere bruge, når vi ikke selv bruger dem. Det er frustrerende, at vi ikke får bedre muligheder for at give den grønne transport en hånd i ryggen.
Vi skal ikke agere elladeoperatører, men vi skal være med til at booste markedet, inden borgerne helt opgiver håbet om en elbil.