Havnebyer slås om modulvogntogspladser
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerDette aftalte V, K, DF og R tidligere i år
Parterne er enige om at afsætte en reserve på 85 mio. kr. til et landsdækkende forsøg med kørsel med modulvogntog på det overordnede vejnet. Forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende sammenhængende motorvejsnet, som er følgende strækninger:
- E 20 fra Kastrup til Esbjerg,
- Rute 21 (Holbæk - motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk,
- E 47 fra Kvistgård (v. Helsingør) til Rødby,
- E 45 fra Padborg til Frederikshavn samt E39 fra Aalborg til Hirtshals.
Desuden ønskes etableret forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet, til havne med international godstransport, hvor havnearealerne ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer.
Forsøget vil omfatte havnene i Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby.
Mens Transportministeriet er gang med at forbedre forsøgsordningen med modulvogntog, kæmper en række kommuner for at komme med i den treårige forsøgsordning ud over de ti udpegede havnebyer.
Både Transportministeriet og trafikudvalget har fået skriftlige henvendelser, ligesom flere borgmestre fra havnebyer har talt deres sag over for politikerne i Folketingets trafikudvalg.
Torsdag var det Koldings borgmester, Per Bødker Andersen (S), der havde taget turen til København for at overbevise trafikudvalget om, at Kolding også skal med i forsøget med modulvogntog ud over de ti udpegede byer.