Klimarådet: Transportsektoren kan bidrage mere til at nå klimamål og flyafgiften skal være højere
Danmark skal gøre mere for at nå sit klimamål i 2025, og her kan nye krav til transportsektoren være en løsning, skriver Klimarådet i sin kommentering af S-regeringens klimaprogram. Samtidig opfordrer rådet til en en højere passagerafgift på indenrigs- og udenrigsfly end regeringens forslag om en afgift på 13 kroner.
![Socialdemokratiet har foreslået en passagerafgift på 13 kroner, der skal give præcis den indtjening, der skal til for at gøre danske indenrigs flyveture ”grønne".<br>](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/263510/103100.jpg)
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
![Julie Schønning](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5462-julie-schoenning-2-48.jpg)
Julie Schønning
JournalistDet bør være dyrere for danskerne at pakke kufferten og rejse med fly.
Det fastslår Klimarådet tirsdag i sin kommentering af S-regeringens klimaprogram.
Her gentager ekspertorganet behovet for en højere passagerafgift på indenrigs- og udenrigsflyvninger og påpeger samtidig, at den daværende Socialdemokratiske regerings forslag om en afgift på 13 kroner er for lavt.