Klimarådets formand: Lavere hastighedsgrænser kan være et godt klimaredskab, mens bilerne stadig er sorte

Det kan være fornuftigt at sænke hastighedsgrænserne for at opnå CO2-reduktioner, lyder det fra Klimarådets formand, efter at flere økonomer har kritiseret kommunerne for at gøre netop det. 

En lang række kommuner vil have sænket hastighedsgrænsen på motorvejene. Fin idé, mener Klimarådet. 
En lang række kommuner vil have sænket hastighedsgrænsen på motorvejene. Fin idé, mener Klimarådet. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Daniel Bue LauritzenMorten Øyen

Kommunernes idéer om hastighedsnedsættelser på vejene er blevet mødt med kritik for at være dyr og dårlig klimapolitik fra flere toneangivende økonomer.  

Men spørger man regeringens rådgivere i Klimarådet, er det slet ikke så dumt igen, når kommune efter kommune foreslår at sænke fartgrænsen på alt fra kommunens egne veje til det statslige motorvejsnet.  

“Jeg er umiddelbart ikke enig med dem (kritikerne, red.). Så længe vi har biler, der kører på benzin og diesel, er det med til at sænke udledningerne fra transporten,” siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard.









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024