Ministre udvander nye miljøkrav til biler, busser og lastbiler: "Det ender med stort set ingenting"

EU-landene er enige om nye krav til diesel- og benzinbilers partikelforurening, der møder heftig kritik fra både den danske miljøminister og grønt råd. Bilimportører er tilfredse og betegner aftalen som en sejr for klima og miljø. 

De nye krav til partikelforurening fra benzin- og dieselbiler skal være på samme niveau som de eksisterende, hvis det står til EU's miljøministre. 
De nye krav til partikelforurening fra benzin- og dieselbiler skal være på samme niveau som de eksisterende, hvis det står til EU's miljøministre. Foto: Lars Møller/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når de sidste diesel- og benzinbiler ruller ud fra de europæiske bilforhandlere frem mod 2035, bliver det sandsynligvis ikke med markant renere røg fra udstødningen, end de puster ud i dag. 

Sådan lyder konklusionen fra Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, efter at EU’s ministerråd mandag afviste Europa-Kommissionens forslag om at skærpe kravene i de kommende euronormer.  

"Man kan diskutere, hvor ambitiøst Kommissionens oprindelige udspil var, og nu har vi så en rådsposition, der er endnu ringere. Det ender med stort set ingenting,” siger han. 









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024