Modulvogntogs-udvidelse ikke på finansloven
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerMen vi er jo alligevel kede af, at den store finanspolitik har tromlet modulvogntogene ned. Når regeringen taler om faren for overophedning, så er der jo netop en god grund til, at man får effektiviseret transportsektoren, så man kan fragte mere gods med de samme lastbiler og personale.
Ove Holm
DTL
De planlagte havne til forsøget om modulvogntog:
Esbjerg, Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Århus, Fredericia, Kalundborg, Helsingør, Rødby og København (Copenhagen Malmö Port)
De 8 havne, som ønsker at komme med i første forsøgsrunde:
Grenå, Aabenraa, Kolding, Odense (Lindøterminalen), Hanstholm, Køge, Hundested og Gedser Havn. Samtidig ønsker enkelte transportcentre at deltage i forsøget.
Øv, øv og dobbelt øv. Det er er den korte udgave af transportverdens reaktion på regeringens forslag til finansloven for 08. I hvert fald når det gælder modulvogntog.
Ingen havde forventet, at der ville blive afsat store beløb til nye trafikinvesteringer ved denne finanslov.
Men fra Dansk Transport og Logistik (DTL), til Danske Havne, Dansk Industri og Dansk Erhverv håbede man, at regeringen havde fundet 50 mio. til at udvide forsøget med modulvogntog, så yderligere 8 havne og et par landbasserede transportcentre kunne kommme med i første runde. Men nej.