Nyt notat: Benzin- og dieselbiler skal udfases i 2022, hvis transporten skal imødekomme klimamål

KLIMA: Hvis transportsektoren skal bidrage til målet om en reduktion på 70 procent i 2030, skal fossilbiler optimalt set allerede forbydes om to år. Det viser nyt notat fra Ingeniørforeningen.

Hvis udviklingen fortsætter som nu, vil der i 2030 være 2,9 millioner benzin- og dieselbiler på de danske veje. Ifølge IDA er det over én million for meget, hvis klimamålet skal opfyldes. 
Hvis udviklingen fortsætter som nu, vil der i 2030 være 2,9 millioner benzin- og dieselbiler på de danske veje. Ifølge IDA er det over én million for meget, hvis klimamålet skal opfyldes. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Det er desværre ikke overraskende tal, at fremskrivningerne viser, at der bare kommer flere og flere sorte biler på vejene. Vi bliver nødt til at sende et stærkt signal.

Mai Villadsen (EL)
Klimaordfører

Som det ser ud nu, vil der i 2030 være over én million fossilbiler for meget på de danske veje.

Og hvis transportsektoren skal lykkes med at bidrage til den danske ambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030, skal fossilbiler udfases hurtigst muligt. Faktisk allerede i 2022.

Sådan lyder de benhårde konklusioner i et notat fra Ingeniørforeningen, IDA, hvor forskere har lavet konsekvensberegninger på baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning fra 2019.

Dokumentation

Sagen kort:

Ifølge et nyt notat fra Ingeniørforeningen, IDA, skal Danmark forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler allerede fra 2022, hvis transportsektoren skal bidrage tilstrækkeligt til en CO2-reduktion på 70 procent i 2030.

Med andre ord er det altså ifølge IDA for sent først at udfase fossilbilerne i 2030, som den nuværende regering ellers har planer om.

Ingeniørforeningen peger på, at det er nødvendigt, at transportsektorens udledning reduceres med 25 procent i 2030 sammenlignet med i 2017. Personbilerne skal trække langt det største læs, når det kommer til reduktionen. I IDA's fremskrivning har de indregnet elektrificeringen af jernbanen. Det er også forudsat, at de tekniske løsninger til hverken skibe eller fly kan bidrage i mærkbart omfang til den grønne omstilling inden 2030.

Hvor mange fossilbiler må være på vejene i 2030?
En benzin- og dieselbils gennemsnitlige levetid er 15 år. Lige nu er der godt 2,6 millioner fossilbiler på de danske veje. Fremskrivningen forudsiger, at medmindre der laves politiske tiltag, vil der i 2030 være 2,9 millioner fossilbiler på vejene foruden 300.000 elbiler.

Hvis reduktionen på 25 procent skal lykkes, kan der dog højst være 1,57 millioner fossilbiler på vejene i 2030. 

I medio 2019 var der allerede solgt én million af de fossilbiler, som stadig vil køre på vejene i 2030. Og som der står i notatet fra IDA:

”Der er altså kun plads til, at der kan sælges knap 600.000 fossile personbiler fra nu til 2030 – svarende til to et halvt års bilsalg. Dette kan opnås ved at forbyde salg af benzin- og dieselbiler, ikke fra 2030, men fra 2022.”

For at det skal lykkes med reduktionen på 25 procent, mener de derudover, at det er nødvendigt at have 1,6 millioner elbiler – ikke 300.000 – på vejene, hvis danskernes mobilitetsvaner skal forblive de samme. 

Kilde: Ingeniørforeningen.










Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024