Transportspidser i fælles brev til ministre: Kommende nulemissionszoner skal tage hensyn til transportsektorens omstilling

Nul-emissionszoner giver kun mening, når teknologien er til rådighed, og hvis kravene respekterer virksomhedernes investeringshorisonter. Miljøminister Lea Wermelin (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) må gå i dialog med transportbranchen om udformningen af de kommende zoner, skriver Michael Nielsen, Jesper Kronborg, Carina Christensen, Erik Østergaard og Michael Svane.

Indførelsen af nulemissionszonerne kan få meget
store konsekvenser for transportbranchen, skriver Michael Nielsen, Jesper Kronborg, Carina Christensen, Erik Østergaard og Michael Svane.&nbsp;<br>
Indførelsen af nulemissionszonerne kan få meget store konsekvenser for transportbranchen, skriver Michael Nielsen, Jesper Kronborg, Carina Christensen, Erik Østergaard og Michael Svane. 
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Regeringen og støttepartierne har besluttet at give kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner i byerne, potentielt allerede fra 2023. Det er konsekvensen af den politiske aftale om ”Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling” fra september 2021.

Med aftalen vil politikerne sikre hjemmel til, at kommunerne kan forbyde kørsel benzin og dieselkøretøjer og kun tillade elbiler og andre nulemissionskøretøjer adgang i afgrænsede områder i byer. Dog skal der ifølge aftalen sikres undtagelser, så for eksempel erhvervsdrivende med legitime behov kan få dispensation for forbuddet.

Vi anerkender i transportbranchen behovet for at få flere grønne biler på vejene.









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024