Venstre klar med infrastrukturudspil med Hærvejsmotorvej og nye milliarder

Venstre vil droppe ”ufornuftige” baneinvesteringer i Østjylland og i stedet bruge pengene på en ny motorvej fra Haderslev til Hobro, fremgår det af partiets nye infrastrukturudspil. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Mens forhandlingerne om den kommende infrastrukturplan stadig er i sin spæde start, fremlægger Venstre nu et kontraudspil til regeringens oprindelige forhandlingsoplæg.

Her lægger partiet op til prioriteringer for samlet 110,1 milliarder kroner, der frem mod 2035 skal investeres i blandt andet nye veje og forbedret kollektiv transport.

Dermed vil Venstre øge den samlede økonomiske ramme for infrastrukturplanen med i alt 4,3 milliarder kroner i forhold til regeringens udspil, der indeholder investeringer for samlet 105,8 milliarder kroner.

Vi er ikke ultimative, men jeg har meget svært ved at se os i en aftale, hvor der ikke er en Hærvejsmotorvej. På samme måde kan jeg ikke se os stemme for en overflødig bane ned gennem Østjylland

Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører i Venstre

Udspillet har som formål at sikre sammenhængskraft og vækst i hele landet, siger partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. 

”Vi vil sikre danskernes mobilitet, at vores land bindes bedre sammen, og at vores erhvervsliv får en effektiv transport af hensyn til både deres råvarer, produkter og medarbejdere,” siger han. 

Kræver en Hærvejsmotorvej

I alt præsenterer Venstre sammenlignet med regeringsudspillet nye prioriteringer for 24,6 milliarder kroner. 

Helt centralt i Venstres udspil står den jyske parallelmotorvej, Hærvejsmotorvejen, der ikke er en del af regeringens plan, men som ifølge Venstre skal rulles ud helt fra Haderslev i Sønderjylland til Sønderup nord for Hobro.

Motorvejen har været på tegnebrættet siden begyndelsen af 1960'erne, men nu er det helt afgørende, at der tages en endelig beslutning om strækningen, mener Kristian Pihl Lorentzen.

”Det er fremtidssikringen af den jyske transportkorridor. Det projekt vil give fornyet vækst og jobskabelse i store dele af Jylland, hvor der ikke er helt så meget damp på kedlerne i dag. Det er et projekt, der skaber bedre balance i Danmark,” siger han.

Ikke plads til timemodellen

Venstre vil sammenlignet med det socialdemokratiske udspil øge investeringerne i blandt andet støjreduktion, cyklisme og BRT-projekter, ligesom der afsættes 16,6 milliarder kroner mere til veje end i regeringens oplæg. 

En stor del af de nye forslag finansierer Venstre ved at inddrage hele den såkaldte forhandlingsreserve på 10,5 milliarder kroner, som regeringen har sat af til andre partiers prioriteringer.

De 4,3 milliarder kroner, der gør Venstres plan større end regeringens, finder partiet i det finanspolitiske råderum.

Samtidig vil Venstre droppe de jernbaneprojekter i Østjylland, der er en del af Togfonden og skal realisere den såkaldte timemodel.

Det er baneprojekter, som partiet i udspillet kalder både ”ufornuftige” og "unødvendige", og som vil frigøre 9,8 milliarder, hvis de droppes. 

”Det går slet ikke at bruge så mange milliarder på at vinde nogle få minutters rejsetid for ganske få borgere. Vi vælger i stedet at disponere de penge, som den østjyske jernbane koster, til ting som folk rent faktisk har brug for såsom mere støjbekæmpelse, flere cykelstier, mere trafiksikkerhed og grøn omstilling af den kollektive transport," siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Timemodel kan stå i vejen for Kattegatbane

Et andet argument for at droppe jernbaneinvesteringerne i Østjylland er ifølge Kristian Pihl Lorentzen, at de vil undergrave muligheden for at få en jernbane på en eventuelt kommende fast forbindelse over Kattegat. 

Hvordan hænger det sammen?

"Hvis forundersøgelserne af Kattegatforbindelsen viser, at det er visionært at bygge en forbindelse med både motorvej og jernbane, så river man jo på forhånd gulvtæppet væk under den bane, hvis man først har besluttet at bruge en masse milliarder på at bygge en konkurrerende jernbane ned gennem Østjylland. Det er meget mere visionært at bygge en jernbane over Kattegat. Det er da en timemodel, der vil noget."

De østjyske jernbaneinvesteringer ligger i forliget om Togfonden, og støttepartierne har erklæret sig meget opsatte på, at projekterne bliver gennemført. Regeringen har også afsat midler til det i udspillet, men vil forhandle det på plads i et selvstændigt forhandlingsforløb med forligskredsen.

Hvorfor skal finansieringen af de projekter trækkes ind i infrastrukturforhandlingerne?

”Der er tale om skattekroner, så vi er forpligtede til at anvende de penge på den bedst mulige måde. Der er det Venstres klare bud, at det ikke er en jernbane i Østjylland, vi har brug for. Vi håber, at de røde partier er til at forhandle med. Det er virkelig kortsigtet, hvis man lægger sig fast på at gennemtrumfe en bane i Østjylland, hvis det betyder, at vi har spillet os nogle muligheder af hænde omkring Kattegatforbindelsen."

Ingen ultimative krav, men... 

I har øremærket hele forhandlingspuljen på 10,5 milliarder kroner fra regeringens udspil. Hvis man skal have lidt tilbage til andre prioriteter end bare Socialdemokratiet og Venstres, må I vel begge give jer et sted eller to. Hvor er I ikke villige til at gå på kompromis?

”Vi stiller ikke ultimative krav, men det er klart, at Hærvejsmotorvejen er et absolut hovedkrav for os. Ellers har vi ikke den rigtige balance i den her aftale. Vi har kæmpet for den længe, ligesom også Socialdemokratiet har kæmpet for den. Den var oprindeligt en socialdemokratisk opfindelse, og de gik til valg på en Hærvejsmotorvej. Derfor har vi en forventning om, at regeringen er klar til at imødekomme os på det punkt."

Kan du skrive under på en aftale, hvor der ikke er afsat midler til Hærvejsmotorvejen?

”Vi er ikke ultimative, men jeg har meget svært ved at se os i en aftale, hvor der ikke er en Hærvejsmotorvej. På samme måde kan jeg ikke se os stemme for en overflødig bane ned gennem Østjylland,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Du kan læse hele Venstres udspil her

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024