Kommentar af 
Caroline Helene Hermansen

Danske skoleelever: Regeringens gode intentioner falder til jorden med karakterkrav og afskaffelsen af 10. klasse

Uddannelsesreformen er velment, men hævede adgangskrav til stx og hhx og afskaffelsen af 10. klasse vil skabe mere ulighed og pres på os elever. Derfor bør reformen revideres, skriver Caroline Helene Hermansen.

Et hævet karakterkrav vil unægteligt skabe mere socialt, etnisk og kønsmæssigt opdelte uddannelser, skriver Caroline Helene Hermansen. 
Et hævet karakterkrav vil unægteligt skabe mere socialt, etnisk og kønsmæssigt opdelte uddannelser, skriver Caroline Helene Hermansen. Foto: Arthur J . Cammelbeeck
Caroline Helene Hermansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sidste tirsdag præsenterede regeringen sit udspil til en omfattende uddannelsesreform, der grundlæggende vil ændre det danske uddannelsessystem.

Takterne i udspillet er gode, og jeg er da helt sikker på, at regeringen mener det godt med uddannelsesreformen. Humlen er bare, at selvom regeringen har nogle gode intentioner, så bekymrer dele af reformudspillet mig rigtig, rigtig meget.

Helt konkret har jeg to store bekymringer ved reformen.

Den første er, at regeringen med reformen ønsker at hæve adgangskravet til stx og hhx fra fem til seks.

Læs også

Den anden er, at regeringen vil afskaffe alle kommunale 10. klasser. Når Børne- og Undervisningsministeren står på pressemødet, præsenterer udspillet, og siger klart og tydeligt, at det ikke er en urimelig luksus at få tid til at blive afklaret omkring sit valg som ung samtidig med, at regeringen fratager elever den mulighed ved at afskaffe 10. klasse, så giver man med den ene hånd og tager med den anden. 

Jeg synes faktisk, at det er ret absurd, hvis man i fremtiden kan købe sig til et år med både faglig, social og personlig udvikling i eget tempo, hvis mor og far har penge nok.

Epx`en kan meget, men den kan ikke erstatte 10. klasse.

Det går ud over de elever, hvor mor og far ikke har 70.000 til et efterskoleophold.

Caroline Helene Hermansen
Formand for Danske Skoleelever

Uddannelsesreformens eksistensgrundlag er, at politikerne har svigtet os unge. Derfor forstår jeg ikke, at man ikke ser, at det grundlæggende er et svigt, at man presser valget af en ungdomsuddannelse et år frem for os elever.

Oprindeligt stammer forslaget om at afskaffe 10. klasse jo fra en anbefaling fra Reformkommissionen. En kommission, der har til formål at komme med ideer til at øge produktiviteten – ikke ideer til at øge trivslen eller skabe bedre uddannelser for os elever.

Ved indgangen til en epx, som erstatning for 10. klasse, har vi elever allerede truffet et uddannelsesvalg. Derfor synes jeg heller ikke helt, at det går an at kalde det en erstatning.

Man fratager helt enkelt en hel gruppe elever en mulighed for faglig og personlig udvikling, inden starten på en ungdomsuddannelse. Det går ud over de elever, hvor mor og far ikke har 70.000 til et efterskoleophold, eller hvor man som elev bare ikke er klar til at tage på efterskole, men ét ekstra år ville gøre en verden til forskel for ens modning– og rejse videre i uddannelsessystemet.

Læs også

Og skulle man tro, at afskaffelsen af 10. klasse ikke øgede presset på os elever nok i sig selv, så kan jeg forsikre om, at et højere adgangskrav til stx og hhx vil.

Jeg er slet ikke i tvivl, om de gode intentioner bag reformen, og jeg glæder mig på vegne af de elever, der har manglet et uddannelsestilbud som epx.

Derfor ærgrer det mig også, at man vil skubbe nogle elever over på epx ved at lukke døren til stx og hhx.

Stx og hhx er ikke finere end andre uddannelser, men når regeringen vil gøre det mere eksklusivt og ”for de få” at gå på stx eller hhx, så puster det til uddannelsessnobberiet og presset i grundskolen.

Med afskaffelsen af 10. klasse og et højere adgangskrav til stx og hhx, falder de gode intentioner til jorden.

Caroline Helene Hermansen
Formand for Danske Skoleelever

Vi ved at socioøkonomiske faktorer har en indflydelse på vores karakterer i grundskolen, og derfor er jeg nervøs for, at vi ender med en stor kløft mellem os elever. Altså kommer reformen til at skabe det, de netop ønsker at gøre op med: mere ulighed og uddannelsessnobberi.

Et hævet karakterkrav vil unægteligt skabe mere socialt, etnisk og kønsmæssigt opdelte uddannelser, hvor vi elever ikke kommer til at møde hinanden på tværs. Samtidig vil det forstærke karakterræset - for man vil ikke være den eneste i klassen eller vennegruppen, der ikke kunne træffe sit eget uddannelsesvalg.

Hvis epx’en bliver spændende nok i sig selv – hvilket jeg sagtens tror, at den kan blive – så behøver vi faktisk ikke tvinge nogle elever til at skulle gå på den.

Selvom alle elever får mulighed for at gå på et gymnasium, betyder det jo ikke, at alle elever ender det sted, de har størst interesse for, og jeg tror ikke, at flere elever kommer til at sænke skuldrene bare fordi, de er sikret at komme på et eller andet slags gymnasium.

Det er altså ikke intentionerne, den er gal med i udspillet til uddannelsesreformen, men med afskaffelsen af 10. klasse og et højere adgangskrav til stx og hhx, falder de gode intentioner til jorden.

Det synes jeg, er drønærgerligt, og derfor håber jeg også, uddannelsesreformen får samme renovering, som vores uddannelsessystem gør lige om lidt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Caroline Helene Hermansen

Formand, Danske Skoleelever

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024