Debat

Otte rektorer: Taxameterforslaget er som et dårlig pitch i Løvens Hule, der truer naturfagenes fremtid

Børne- og Undervisningsministeriet er begyndt at tro på, at hurtige ideer lavet af smarte iværksættere skal sikre Danmarks fremtidige økonomiske vækst. Men man overser de høje omkostninger ved naturfag, og undervurderer deres betydning for vækst, skriver otte rektorer.

Uddannelsesmulighederne for fremtidens medarbejdere i medicinalindustrien eller fremtidens ingeniører bliver sigtet på i denne besparelse, skriver otte rektorer. 
Uddannelsesmulighederne for fremtidens medarbejdere i medicinalindustrien eller fremtidens ingeniører bliver sigtet på i denne besparelse, skriver otte rektorer. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter at have læst regeringens udspil til et nyt taxametersystem for de gymnasiale uddannelser, var vores første tanke, at børne- og undervisningsminister Matias Tesfaye har brugt sin sommerferie på at se en hel masse afsnit af DR's populære serie Løvens Hule.

Afsendere af indlægget:
  • Jesper Hasager Jensen, rektor Svendborg Gymnasium
  • Susan Mose, rektor Sct. Knuds Gymnasium
  • Lone Bjørndal Thomsen, rektor Odense Katedralskole
  • Brian Linke, rektor Tornbjerg Gymnasium
  • Jeppe Kragelund, rektor Mulernes Legatskole
  • Søren Hjelholt Hansen, rektor Vestfyns Gymnasium
  • Kurt René Eriksen, rektor Nordfyns Gymnasium
  • Betina Axelsen, rektor Middelfart Gymnasium

Der har sneget sig en tro ind i Børne- og Undervisningsministeriet på at fikse og hurtige ideer eller opfindelser lavet af smarte iværksættere skal sikre Danmarks fremtidige økonomiske vækst.

Derfor skal der ske en såkaldt harmonisering af taxametrene, så stx og hhx modtager samme beløb per elev.

Naturvidenskaben nedprioriteres

Harmoniseringen skal forstås således, at undervisning, der er omkostningsfuld at afholde, skal modtage samme beløb, som undervisning, der er langt billigere at afholde.

Stx-undervisning er i en lang række kreative og naturvidenskabelige fag naturligvis langt mere omkostningsfuld, da både materialer, værksteder og laboratorier til disse fag koster mere end hvad de traditionelle boglige fag, der ellers findes på stx og hhx koster.

Men ministerens begejstring for Løvens Hule stopper ikke der.

Læs også

Manglen på viden, om hvad der i virkeligheden skaber økonomisk vækst i Danmark, bliver udstillet i finansieringen af den såkaldte harmonisering.

Pengene skal nemlig findes ved at nedlægge det såkaldte AGYM taxameter, der er særligt rettet mod højniveaufag på stx i hovedsageligt naturvidenskab.

Det vil sige, at der nu ikke kan oprettes samme antal hold på de højeste niveauer i eksempelvis biologi, kemi, bioteknologi og fysik.

Besparelse på fremtiden

Derudover bliver muligheden for indkøb af materialer til fagene, særlig aflønning af lærere og vedligeholdelse af nogenlunde moderne laboratorieforhold også forringet.

Det kunne være, at regeringen nåede at opdage, hvor midlerne i virkeligheden har størst effekt.

Otte rektorer

Det er altså uddannelsesmulighederne for fremtidens medarbejdere i medicinalindustrien eller fremtidens ingeniører, der direkte sigtes på i denne besparelse.

Så de sektorer, hvor Danmark oplever størst vækst og er der, hvor vi i fremtiden skal sikre os velstand og velfærd igennem, skal altså specifikt have dårligere uddannet arbejdskraft, og samtidig skal vi sende færre mulige medarbejdere den vej.

Folketinget har jo i modsætning til os andre sommerferie lidt endnu, så måske DR kan sende et program, hvor tidligere stx-studenter, der nu er ansatte hos Novo eller Ørsted kan fremvise deres opfindelser, der i virkeligheden har skabt det meget rige samfund, vi lever i.

Så kunne det være, at regeringen nåede at opdage, hvor midlerne i virkeligheden har størst effekt, og der kunne så skabes en harmonisering, hvor taxametrene svarede til afholdelse af undervisning i, de for Danmarks fremtid, helt afgørende fag.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Hasager Jensen

Rektor, Svendborg Gymnasium
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2008), master i offentlig ledelse (Syddansk Uni. 2022)

Jeppe Kragelund

Rektor, Mulernes Legatskole, næstformand, Danske Gymnasier
cand.scient. i astronomi, fysik og kemi (Aarhus Uni. 1999)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024