Kommentar af 
Poul Nielson

Klima, sikkerhed og global konkurrence har fjernet fokus fra klassisk udviklingspolitik

Danmark skal overveje sit udviklingspolitiske engagement frem mod det kommende EU-formandskab. Det bliver især vigtigt, at vi hurtigt skaber en tæt relation til EU's nye kommissær for internationale partnerskaber, skriver Poul Nielson.

Alt, hvad EU og Danmark har skullet stille op over for udfordringer som klima, sikkerhed og global konkurrence, har presset den klassiske udviklingspolitik i baggrunden, skriver Poul Nielson.
Alt, hvad EU og Danmark har skullet stille op over for udfordringer som klima, sikkerhed og global konkurrence, har presset den klassiske udviklingspolitik i baggrunden, skriver Poul Nielson.Foto: Jean-Francois Badias/AP/Ritzau Scanpix
Poul Nielson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

EU's omfattende udviklingssamarbejde og humanitære bistand spiller ikke nogen særlig rolle i den debat, der trods alt stadig er om dansk udviklingspolitik.

Bortset fra nogle professionelt engagerede, er der ikke mange, der opfatter dette som en reel og væsentlig del af Danmarks globale engagement. 

En forklaring kan være, at den almindelige nyhedsstrøm og diskussion om EU er domineret af tilbøjeligheden til, at alt handler om, hvad den ene eller den anden sag betyder for Danmark. Det er selvsagt ikke specielt mærkeligt, og vi er ikke anderledes end andre medlemslande på det punkt.

Men EU's udviklingspolitik og humanitære bistand ligner ikke den løbende forhandlingsproces om direktiver og lignende og har traditionelt i et vist omfang haft sit eget liv, hvor EU-Kommissionen har ageret som en relativ selvstændig og direkte udførende aktør. 

Men i lyset af det kommende formandskab i EU var det nok en idé at overveje Danmarks engagement og prioritering.

Jeg skrev i 2012 artiklen 'EU Aid: What Works and Why', som var en belysning af Kommissionens arbejdsområder efter reformerne i årene fra 1999 til 2004. Den kan stadig anbefales.

EU fik en global politik for udviklingspolitikken. Cotonou-aftalen videreførte det institutionaliserede samarbejde med ACP-landene i Afrika, Caribien og Stillehavsområdet, men bragte også handelsrelationerne i overensstemmelse med WTO's principper, søsatte de regionale økonomiske partnerskabsaftaler og åbnede for told- og kvotefri import i EU fra de mindstudviklede lande.

Læs også

Samarbejdet med modtagerlandene blev bragt mere i overensstemmelse med de principper om ligeværdighed og bredere anlagte programmer, som havde kendetegnet reformerne af bistanden i de mere progressive donorlande, og som Danmark sammen med gruppen af like minded fik blåstemplet i DAC, OECD's udviklingsbistandskomité.

Kommissionens syn på samarbejdet med FN, Verdensbanken og andre multilaterale aktører blev også ændret.

Traditionelt havde Kommissionen vogtet dens særlige identitet meget omhyggeligt. Det var en reaktion på, at den ikke som aktør havde en status på linje med staterne.

Dette kunne skabe lidt forkrampede blokeringer for et effektivt samarbejde, men der var – og er – også en vis jalousi i medlemslandene. 

For Kommissionen er det væsentligt at fastholde dens autoritet som forvalteren af fællesskabets engagement i udviklingssamarbejdet og at fastholde den kvalitet i samarbejdet.

Poul Nielson
Fhv. EU-kommissær

Men i takt med, at Kommissionens udviklingsarbejde blev mere main stream, blev der åbnet for et bedre og meget nødvendigt samarbejde. 

Ikke mindst angående humanitær bistand har Kommissionen udviklet sig til at være en helt central aktør. Det er både, fordi den er den største yder, og fordi den bidrager positivt til en styrkelse af koordinationen af indsatserne gennem et godt samarbejde med FN-systemet.

For Kommissionen er det væsentligt at fastholde dens autoritet som forvalteren af fællesskabets engagement i udviklingssamarbejdet og at fastholde den kvalitet i samarbejdet, der er frugten af reformerne. Det har hverken altid eller alle steder været lige nemt.

Historiske bånd, eller skygger, fra kolonitiden er en faktor, der ikke mindst i Afrika netop kan betyde, at Kommissionen fungerer som en mere neutral og tillidvækkende partner. 

Det store spørgsmål er så efter alle disse år, om hvorvidt konsolideringen og statusforbedringen af EU's egentlige udviklingssamarbejde efter reformerne har kunnet fastholdes, set i lyset af intensiveringen og den organisatoriske udbygning af det udenrigs-og sikkerhedspolitiske samarbejde i EU.

Rådet af udviklingsministre blev nedlagt allerede i 2004, hvilket var en svækkelse af den særlige "klub", som disse ministre udgjorde, og som var en kilde til gensidig inspiration.

Læs også

Man kan også se udvidelserne med nye medlemslande som noget, der helt naturligt har bidraget til et bredere perspektiv end den klassiske udviklingsbistand, uanset at de også fik deres debut som donorlande. 

Mange års uafklaret diskussion om at flytte finansieringen af Den Europæiske Udviklingsfond fra frivillige bidrag til at være en obligatorisk del af EU's budget blev nok også skubbet i retning af, at det ville være bedre helt at integrere finansieringen af samarbejdet med landene i ACP-landene i budgettet samtidig med Cotonou-aftalens planlagte udløb i 2020.

Forhandlingerne mellem EU og ACP-landene om Post-Cotonou blev konkluderet 15. april 2021 i et 187 sider ganske ordrigt dokument, som løfter samarbejdet ind i EU's generelle udenrigsrelationer, samtidig med at den traditionelle samarbejdsstruktur videreføres i en tilpasset geografisk form.

I Kommissionen blev relationen til ACP-landene placeret i generaldirektoratet for internationale partnerskaber.

Overordnet har Kommissionen organiseret sig på en måde, der bygger på globale og ret generelt formulerede strategiske programmer, der er egnede som implementerende værktøjer i dialogen med medlemslandene i Udenrigsministerrådet, men som også i deres kompleksitet gør det til en krævende opgave at skabe sig både overblik og indblik i aktiviteterne.

Hertil kommer, at EU's positive og konstruktive holdning til multilaterale engagementer heller ikke gør dette lettere.

For Danmark vil det være vigtigt hurtigt at skabe en tæt relation til Sikela.

Poul Nielson
Fhv. EU-kommissær

Den naturlige indgang for en forståelse af rollen af den designerede tjekkiske kommissær for udviklingspolitik og humanitær bistand, Jozef Sikela, er at se det mission letter, som han har fået af Kommissionensformand Ursula von der Leyen.

Det er et konkret arbejdsprogram med følgende afsluttende punkter:

"I want you to support the High Representative/Vice-President (Kaja Kallas) in ensuring that the EU continues playing a leading role in reforming the international system, including the United Nations and the Multilateral development Banks, making it more inclusive and more effective and promoting effective multilateralism. As a rule, you will work under the guidance of the High Representative/Vice-President. The Directorate General for International Partnerships will support you in your work."

Sikela's titel er ikke udviklingskommissær, men 'Commissioner for International Partnerships'. Han skal ikke arbejde i et samarbejde med Kallas, men under hendes lederskab og vejledning.

Formelt set er alle kommissærerne jo ligestillet. Men Ursula von der Leyen har lidt tydeligere end traditionelt lagt op til en vis strukturering, som vil vise sig i de gruppedannelser for beslægtede sagsområder, der etableres, når Kommissionen er endeligt godkendt i Europa-Parlamentet, og som vil have vicepræsidenterne som ledende koordinatorer.

For Danmark vil det være vigtigt hurtigt at skabe en tæt relation til Sikela og medlemmerne af hans kabinet i lys af vores kommende formandskab i Rådet og medlemskab af FN's sikkerhedsråd.

Læs også

Afslutningsvis er det lidt tankevækkende, at det, der lykkedes med reformeringen af EU's udviklingspolitik for 20 år siden, godt nok har bidraget til styrkelsen af EU's status som operatør i det internationale samfund.

Men at alt, hvad EU har skullet stille op over for udfordringer som klima, sikkerhed, global konkurrence og lignende, har presset den klassiske udviklingspolitik i baggrunden. Men Danmark er jo også selv gået den vej.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Poul Nielson

Adj. professor, Aalborg Universitet, fhv. EU-kommissær, udviklingspolitik og humanitær bistand, MF (S), udviklingsminister og energiminister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1972)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024