Altinget logo
Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent
Debat

Borgmester og regionrådsformand: Sådan kan vi sikre bedre sammenhæng i behandlingen

Danmark skal blive bedre til at gribe patienter, der har brug for støtte. I Ærø Kommune har et forsøg med en patientkoordinator vist sig at gøre en betydelig forskel for både borgere, sundhedspersonale og kommunen, skriver Peter Hansted og Bo Libergren.

Danmark skal have et sundhedssystem, hvor borgere ikke skal bruge ressourcer på at navigere, men kan bruge kræfterne på at blive raske og komme sig, skriver Peter Hansted og Bo Libergren.
Danmark skal have et sundhedssystem, hvor borgere ikke skal bruge ressourcer på at navigere, men kan bruge kræfterne på at blive raske og komme sig, skriver Peter Hansted og Bo Libergren.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Så kom Sundhedsstrukturkommissionens rapport endelig. 

Ikke overraskende var et af de helt centrale omdrejningspunkter, hvordan vi fremover kan skrue sundhedsvæsenet bedre sammen, så patienterne oplever en større sammenhæng i deres behandling.

Vi skal blive bedre til at gribe de ældre patienter, der udskrives fra sygehuset og har brug for, at kommunen tager over, når de er hjemme igen. Men også borgere med både fysiske og psykiske sygdomme oplever ofte manglen på sammenhæng i deres behandling på tværs af sygehus og psykiatri.

Ny patientkoordinator

For rigtig mange borgere med komplekse sygdomsforløb er oplevelsen, at det kan være ekstremt svært at bevare overblikket, og at de er nødt til at være 'projektledere' i deres eget sygdomsforløb – hvilket de ikke altid har ressourcerne til.

Men hvor er det, at kæden hopper af? Hvorfor er det så svært at samarbejde om borgerne? Hvad mener borgerne selv, at de har brug for? Og hvordan kan vi gøre det bedre?

Hvorfor er det så svært at samarbejde om borgerne?

Peter Hansted (S) og Bo Libergren (V)
Hhv. borgmester, Ærø Kommune, og regionsrådsformand, Region Syddanmark

På Ærø har vi gjort os nogle erfaringer.

Regionen og kommunen har fundet penge til en patientkoordinator i en treårig projektstilling.

Koordinatoren har til opgave at identificere de barrierer og udfordringer, som borgerne oplever, og at bruge indsigten til at forbedre sundhedssamarbejdet på Ærø til gavn for borgerne.

Helt konkret betyder det, at medarbejdere på sygehuset, i kommunen eller hos de praktiserende læger kan gribe fat i patientkoordinatoren, hvis de er i kontakt med en borger, der har et eller flere komplekse forløb på tværs af flere sektorer.

En borger, som måske ovenikøbet står i en situation, hvor det er ekstra svært at overskue eller navigere i sundhedsvæsenet.

Koordinatoren kontakter derfor borgeren, sætter sig ind i de udfordringer, borgeren og eventuelle pårørende oplever, og hjælper dem med at løse udfordringerne.

Hjælpen kan bestå i at tilrettelægge behandlingsforløbet bedst muligt i forhold til borgerens situation, så aftaler for eksempel samles på en og samme dag, eller at fysiske aftaler ændres til virtuelle konsultationer.

Koordinatoren hjælper også med at bevare overblikket og med praktiske opgaver som at følge borgeren til og fra genoptræning.

Unik indsigt i borgeres udfordringer

Når patientkoordinatoren hjælper borgeren, lærer hun en masse om de udfordringer, borgerne møder i deres kontakt med sundhedsvæsenet.

Hun er på en slags feltarbejde og får dermed en unik indsigt i de udfordringer, borgerne eller de pårørende oplever. For nogle er det svært præcist at sætte ord på udfordringerne, men når koordinatoren står i situationen sammen med borgeren, bliver udfordringerne meget tydelige.  

Det kan for eksempel dreje sig om en 85-årig kvinde, som gang på gang bliver indlagt, umiddelbart efter hun er udskrevet fra sygehuset.

I den periode, patientkoordinatoren hjælper kvinden, finder hun ud af, at kommunen ikke får de oplysninger, den har brug for, når kvinden bliver udskrevet. Kvinden får derfor ikke den pleje og behandling derhjemme, som hun har brug for, og derfor ender hun med at blive indlagt igen og igen.

Løsningen er bedre kommunikation ved både indlæggelse og udskrivelse. Men det kan også være brug af virtuelle løsninger, hvor sygehuspersonalet er i direkte videokontakt med plejepersonalet på plejehjemmet om, hvordan kvinden skal plejes, og hvor det endda er muligt at filme et hævet ben eller en forslået arm.

De erfaringer, koordinatoren får via sit feltarbejde, tager hun med hjem og deler med kollegaerne på sygehuset, i kommunen og i almen praksis. Hun holder workshops, der tager udgangspunkt i borgerhistorierne, og sammen med sundhedspersonalet sætter hun prøvehandlinger i gang for at se, om de kan forbedre samarbejdet og kommunikationen til gavn for borgerne.

Samtidig sørger patientkoordinatoren for, at samarbejdet mellem sektorerne bliver sat i system, så kommunen to gange om ugen har et koordinerende møde med sygehuset, hvor de drøfter konkrete borgere og sørger for, at der er sammenhæng i borgernes forløb.

Samarbejde afhjælper pres

Møderne har allerede haft den effekt, at det er blevet mere tydeligt for alle parter, hvordan opgavefordelingen mellem almen praksis, kommune og sygehus er, og hvordan hverdagen og arbejdsopgaverne udfolder sig hos hinanden.

Det har blandt andet haft betydning for den dokumentation, der sendes på tværs af medarbejderne i de forskellige sektorer, som nu i højere grad er målrettet modtagerens hverdag og behov.

Alt i alt vurderer sundhedspersonalet, at patientkoordinatorens arbejde har gjort en kæmpe forskel for samarbejdet og dermed patienterne.

Peter Hansted (S) og Bo Libergren (V)
Hhv. borgmester, Ærø Kommune, og regionsrådsformand, Region Syddanmark

Alt i alt vurderer sundhedspersonalet, at patientkoordinatorens arbejde har gjort en kæmpe forskel for samarbejdet og dermed patienterne.

At de er rykket tættere på hinanden på tværs af sektorskellene og har fået en langt bedre forståelse for hinandens hverdag.

De oplever ikke længere, at borgerne i samme grad bliver 'tabt mellem to stole', og de er blevet mere bevidste om, at borgernes sundhedskompetencer er forskellige, og at de derfor også skal behandles forskelligt.

Ærø er en lille kommune, et mindre samfund med ét sygehus. Men vi mener alligevel, at erfaringerne kan bruges i andre dele af regionen – og landet.

Skal hele sundhedsvæsenet have en ny struktur, er det vigtigt, at vi kigger på projekter som dette og lærer af det. Kun på den måde kan vi få indrettet et sundhedsvæsen, som i højere grad hænger sammen på tværs, og hvor borgerne ikke skal bruge så mange ressourcer på at navigere i sundhedsvæsenet, men i stedet kan bruge kræfterne på at blive raske og komme sig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hansted

Borgmester (S), Ærø Kommune
Landmand

Bo Libergren

Regionsrådsformand (V), Region Sydddanmark, økonomichef L-Brand & Teknik
BA i historie og samfundsfag (Syddansk Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024