Center for undervisningsmiljø: Uden praksisnære aktører, er trivselskommissionens anbefalinger urealiserbare
For at skabe reelle forandringer i skolen er det afgørende, at trivselskommissionens anbefalinger omsættes til konkrete indsatser. Det kræver ikke kun støtte fra pædagoger og lærere, men også praksisnære aktører som DCUM, skriver Kristian Toft.
Kristian Toft
Direktør, Dansk Center for UndervisningsmiljøSnart kommer regeringens trivselskommission med otte anbefalinger, der skal understøtte børn og unges trivsel.
Anbefalingerne skal i sagens natur helst omsættes til konkrete indsatser ude blandt pædagoger, lærere og så videre.
Det kræver ikke blot opbakning fra de dygtige folk omkring vores børn, men også føling med den hverdag og praksis, som indsatserne skal fungere i.
Og hvem har mere føling med den hverdag og praksis end lærerne og pædagogerne selv? Hvem kan bringe trivselskommissionens anbefalinger fra skrivebordet i Børne- og Undervisningsministeriet og helt ud i klasselokalerne og børnehavestuerne?
Vejen fra trivselskommissionen til klasselokalerne er ikke snorlige. Men den skal tilbagelægges, hvis vi vil have reelle forandringer.
Kristian Toft
Direktør, DCUM
Det kan de folk, som har erfaring med at have den ene fod i videns- og forskningsverdenen og den anden fod ude i virkeligheden.
Folk, som er eksperter i at omsætte viden til reelle forandringer og indsatser i en skolehverdag. Folk, som tager afsæt i lærernes, pædagogernes og elevernes perspektiver, når der skal skabes forandringer.
For det er helt afgørende, hvis man skal have succes med nye anbefalinger og indsatser. Det er der ikke ret mange, der kan, men Dansk Center for Undervisningsmiljø er én af dem.
Vejen til klasselokalet er ikke snorlige
Trivselskommissionen har præsenteret overskrifterne på deres foreløbige anbefalinger. Otte overskrifter, som beskriver alt det, vi gerne vil med vores skole- og uddannelsesliv.
Tidlig og rettidig indsats, karakterdannelse og myndiggørelse, et nyt sprog for trivsel, fællesskab og meningsfuldhed, et balanceret digitalt liv, politisk rammesætning om børn og unge-livet, det moderne forældreskab og en tidssvarende pædagogisk praksis.
Så langt så godt.
Men hvis anbefalingerne skal omsættes til handlinger og konkrete forandringer, så er det ikke bare en hjælp, men en forudsætning, at der er opbakning blandt pædagoger, lærere, undervisere, forældre og elever.
For at sikre denne opbakning er det nødvendigt, at indsatser udvikles sammen med dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner og med forståelse for deres behov og muligheder, omsættes til formater, som både kan inspirere og appellere i en travl hverdag, og afprøves og evalueres i praksis.
Vejen fra trivselskommissionen til klasselokalerne er ikke snorlige. Ikke desto mindre skal den tilbagelægges, hvis vi vil gøre os forhåbninger om reelle forandringer.
Vi klæder de fagprofessionelle på
De brave folk omkring vores børn er allerede maks pressede og kæmper for at få tid til at løfte deres kerneopgaver med udvikling og læring.
Vi har det sorte bælte i praksisperspektiv – vi udvikler inspirerende materialer og værktøjer til praksis i og sammen med praksis.
Kristian Toft
Direktør, DCUM
Så hvordan skal vi samtidig skabe plads til begejstring og motivation for at dykke ned i otte specifikke indsatsområder i forhold til børn og unges trivsel?
DCUM har i mere end tyve år ikke lavet andet end at omsætte viden til praksisnær hjælp på både dagtilbud, skole og uddannelsesområdet.
Så i stedet for at nedlægge DCUM, som regeringen vil i forbindelse med finanslovforslaget, så er det vigtigere end nogensinde før i stedet at bruge DCUMs erfaringer og ekspertise.
Vi har det sorte bælte i praksisperspektiv – vi udvikler inspirerende materialer og værktøjer til praksis i og sammen med praksis.
Det ser vi hver dag, når Søren er ude for at uddanne elever til at repræsentere deres undervisningsmiljø. Når Mia og Camilla er ude for at hjælpe dagtilbud med at lave nye legemiljøer sammen med børnene.
Og når Ulla er ude for at holde oplæg for både kommuner og skoler om, hvordan man tænker pædagogik og fysiske rammer sammen.
Vi klæder de fagprofessionelle på, og DCUM er ikke bare klar til jobbet, vi er også en af de få aktører, der på nuværende tidspunkt har den nødvendige ekspertise og erfaring, det kræver at omsætte anbefalinger til konkrete forandringer helt ude i 8.b og på grøn stue.
Så hvis børne- og undervisningsministeren ønsker at implementere Trivselskommissionens anbefalinger sideløbende med en ambitiøs uddannelses- og skolereform, så er første skridt at lade praksisnære aktører som DCUM bestå.