Det store Facebook-valg: De blå betalte mange penge for at tabe
Facebook er de blås kamparena. Det er her, de dominerer, og det er også dem, der bruger klart flest kampagnepenge her. Alligevel tabte de. Men hvis konklusionen så er, at Facebook ikke har afgørende politisk betydning, tager man fejl.
Esben Schjørring
Politisk redaktørPenge kan ikke give dig alt, det er sandt, men hvad de ikke kan give, kan jeg ikke bruge.
Sådan sang den gamle Motown-sanger Barret Strong i 1959.
Og den korte konklusion oven på et folketingsvalg, hvor Facebook spillede en afgørende rolle i kampen om stemmerne, er, at de blå partier brugte langt mere på Facebook end rød blok og alligevel tabte stort.
Det kunne let lede til den konklusion, at fordi dominansen og overtaget på Facebook ikke gav de borgerlige partier sejren, ja endda gav dem en tilbagegang fra FV19, så er alt hypen om politik i SoMe's tidsalder bare det – hype.
Men pointen er den omvendte.
At de mange flere millioner, de borgerlige brugte, og det langt stærkere overtag, de har på Facebook, udmåler, hvor stort de blå faktisk tabte ved FV22.
Undervejs i FV22 har jeg sammen med Valdemar Osted, konsulent i Common Consultancy, fulgt med i valget på Facebook. Set på, hvem der skaber mest engagement eller "interaktioner" – altså likes, delinger og kommentarer – hvem der får nye følgere, og hvem der har flest. Og hvem der bruger flest penge. Med andre ord: Hvem der vinder og taber på Facebook og TikTok.
Og nu kan det samlede resultat opgøres.
Pointen er – selvfølgelig – at der ikke er en ligefrem sammenhæng. Bare fordi man klarer sig godt på Facebook, betyder det ikke, at man klarer sig godt i stemmeboksen. Og bare fordi blå blok er langt stærkere og bruger flere penge på SoMe end Socialdemokratiet og resten af centrum-venstre, ja, så vinder de ikke et folketingsvalg.