Der er to vindere af første valgkampsuge på Facebook – og ingen af dem er Sofie Carsten Nielsen
Alex Vanopslagh og Mette Frederiksen trak sig ud af den første valgkampsuge som vindere af Facebook. Men især Vanopslagh og LA har betalt store penge for den digitale medvind. Og så har Jakob Ellemann-Jensen pludselig fundet SoMe-formen.
![Alex Vanopslagh har ikke mindst løftet sit parti væk fra nærdødsoplevelsen tæt på spærregrænsen i kraft af sine evner som SoMe-politiker. Og Mette Frederiksen har ikke mindst fastholdt Socialdemokratiet som det største parti i dansk politik på grund af sine evner til det samme. Til gengæld er det en del af forklaringen på De Radikales nedtur, at man slet ikke er en faktor på Facebook. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/262721/101970.jpg)
![Esben Schjørring](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5029-esben-schjoerring-2-48.jpg)
Esben Schjørring
Politisk redaktørDet er stadig Mette Frederiksen mod alle de blå (men læg mærke til Jacob Mark)
Uge 1 i valgkampen viste, at det ikke kun er i meningsmålingerne, at Mette Frederiksen og Socialdemokratiet har medvind.
Eller medvinden viser sig også i, at Mette Frederiksen har trukket sig sejrsrigt ud af kampen om danskernes opmærksomhed på Facebook - i hvert fald når man måler den opmærksomhed på antallet interaktioner per opslag. Altså likes, hjerter, angry-emojis og delinger.
Det fortalte jeg om i sidste uge i samarbejde med Valdemar Osted, der er konsulent i Common Consultancy.