Forsker: Virvar af udenrigspolitiske strategier udvander deres troværdighed
Selvom vi har fået en mere erfaren og kyndig udenrigsminister, så giver de vage udenrigspolitiske strategiers ringe vejledning i konkrete situationer. Forhåbentlig har vi en ikke-offentlig ’operativ strategi’, som kan fungere på tværs af skiftende regeringer, skriver Hans Mouritzen.
Hans Mouritzen
Seniorforsker, DIISUdenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) har netop offentliggjort en ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi. Det er den nyeste i en lang række af slagsen med cirka halvandet års mellemrum; den seneste (Jeppe Kofods) udkom for 15 måneder siden.
Kofods strategi huskes for sin værdipolitiske profilering i en tid, hvor resten af verden (minus USA's Biden-administration) gik i realpolitisk retning. Vi skal turde lægge ’hånden på kogepladen’, som udtrykt i statsminister Frederiksens selvpineriske formulering.
Noget tyder imidlertid på, at pladen blev for varm. Eller – mere sandsynligt – vi har i mellemtiden fået en erfaren og kyndig udenrigsminister, der gør hende rangen stridig og selv vil formulere sin politik: slut med de værdipolitiske excesser (som – vel at mærke – hovedsagelig var på taknemmeligt papir). Løkke Rasmussen er tydeligt inspireret af den såkaldte ’Taksøe-rapport’ (den tredje- eller fjerdesidste strategi), som var pragmatisk og geografisk fokuseret i sin tilgang.
Med ’pragmatisk idealisme’ har man ikke rigtig sagt noget. Det ene øjeblik føler man som læser, at man har forstået en pointe. Men i næste øjeblik bliver man slået tilbage til start.
Hans Mouritzen
Slået tilbage til start
Bagsiden af medaljen er imidlertid, at Løkke Rasmussen på de fleste emner havner i et vagt univers af dialektiske begrebsmodsigelser. ’Pragmatisk idealisme’ er det tydeligste eksempel (og desuden overskrift for hele strategien). Med det udtryk har man ikke rigtig sagt noget.
Det ene øjeblik føler man som læser, at man har forstået en pointe: ’Vi må ikke være naive. Lande handler efter deres egne interesser og ikke efter, hvad der ville være godt for Danmark’. Men i næste øjeblik bliver man slået tilbage til start: ’Omvendt skal Danmark fortsat kæmpe for at udbrede sine værdier til resten af verden’. OK – men hvad gælder så?
I forhold til lande i det ’globale syd’ skal Danmark ’indgå i ligeværdige partnerskaber uden at gå på kompromis med krav til gennemsigtighed og ansvarlighed’. Væk med ’god regeringsførelse’ når læseren lige at tænke, inden den kommer listende tilbage i næste åndedrag.
Et andet eksempel: ’Danmark [skal] bidrage til at styrke EU's åbne strategiske autonomi.’ Dvs. det franske begreb ’strategisk autonomi’ – der af Danmark frygtes at ville jage amerikanerne ud af Europa – bliver udvandet ved at tilføje det modsatrettede ord ’åben’. Det vil sige Europa skal både stå på egne ben – og så alligevel ikke.
For lidt vejledning, når det brænder på
Kritikken her er ikke, at ’man ikke kan blæse og have mel i munden samtidig’. Det har Danmark kunnet i årevis i forhold til ikke mindst EU, uden at få mel udover tøjet.
Problemet er, at vage udenrigspolitiske strategier giver meget lidt vejledning i konkrete situationer. Og det er vel det, man har en strategi til. Står man i en konkret forhandlingssituation i det ’globale syd’ eller overfor Kina, får man intet ud af at bladre febrilsk i strategien og genlæse nogle ’både og’ formuleringer. Beslutningen må bero på de konkrete omstændigheder. Men hvorfor så alt besværet med at formulere strategien?
’Pragmatisk idealisme’ kan forstås enten som en 1) blanding af pragmatisme og idealisme på alle emner eller 2) som pragmatisme på nogle emner og idealisme (værdipolitik) på andre. Hvis det så var specificeret hvilke, ville det give noget vejledning for politikken.
Når man betænker, hvor mange departementale ressourcer der anvendes til at formulere de hyppigt tilbagevendende offentlige strategier, var det måske klogere helt at stille dem i bero.
Hans Mouritzen
I Deadline-interviewet med udenrigsministeren 17. maj lød det som punkt 1), endog omfattende våbeneksport til Saudi-Arabien. Men det står hen i det uvisse. (Virkeligheden er måske, at der skrues op for pragmatismen på stort set alle fronter for så at ’spare’ al værdipolitikken til Ukraine?)
Hyppigheden svækker troværdigheden
Men hvorfor har virksomheder eller offentlige institutioner så strategier? Fordi de agerer i miljøer, der – relativt set – er mere stabile og forudsigelige, styret af lovgivning.
I internationale miljøer må aktørerne – især de mindre af dem – derimod agere reaktivt i forhold til pludselige hændelser. Hvis man alligevel forsøger at skrive strategier for dem, må de enten udstyres med den nævnte vaghed og/eller revideres igen og igen i lys af begivenhederne. Derved mister de i troværdighed: kommer der mon snart en ny strategi, der siger noget andet?
Men forhåbentlig har danske regeringer en ikke-offentlig ’operativ strategi’, som kan give vejledning og som kan fungere på tværs af skiftende regeringer. Formentlig er den internaliseret i politikernes og topembedsmændenes rygmarvsrefleks. Hvis jeg skal gætte, hvad der står i den, er den uhyre kortfattet og består af to punkter: 1) gør som USA siger og 2) begræns antallet af flygtninge/migranter, der kommer til Danmark.
Fra disse præmisser kan udledes de konkrete danske tiltag. Fra den første for eksempel at deltage i fjerne militære interventioner, som ikke har nogen indlysende relevans for Danmark. Fra den anden præmis kan afledes, hvilke lande Danmark skal forsyne med bistand (skrøbelige stater i Nordafrika og ved Afrikas Horn; der er for langt for migranter fra det sydlige Afrika til Danmark). Det vil sige præmissen kommer til at styre det bistandspolitiske aspekt af udenrigspolitikken.
Man kan mene om den operative strategi, hvad man vil. Men den er, som det ses, noget mere kortfattet end de skiftende floromvundne offentlige strategier. Og den er frem for alt operationel. Min påstand er, at den har været de facto adfærdsregulerende siden afslutningen af den Kolde Krig (præmis 2) dog primært i de senere år), uanset hvilken regering vi har haft. Selvsagt har der været nuancer i udførelsen af denne operative strategi, betinget af såvel eksterne som hjemlige dynamikker. Men netop kun nuancer.
Når man betænker, hvor mange departementale ressourcer der anvendes til at formulere de hyppigt tilbagevendende offentlige strategier, var det måske klogere helt at stille dem i bero. Og i stedet fokusere den hjemlige demokratiske debat på de to præmisser i den operative strategi.