Debat

Tuborgfondet om støtte til uddannelse: Vi understøtter det politiske fokus

Der er ingen tvivl om, at vi har brug for flere unge med en faglært uddannelse. Derfor synes vi heller ikke, det er et problem, at flere fonde fokuserer på en sektor, der har brug for blivende forandringer, skriver Pernille Brems.

Som fond får vi henvendelser fra erhvervsskoler med stramme budgetter, der gerne vil udvikle deres praksis, og de har ofte gode bud på, hvad der vil styrke hverdagen for unge og indholdet på uddannelserne, skriver Pernille Brems.
Som fond får vi henvendelser fra erhvervsskoler med stramme budgetter, der gerne vil udvikle deres praksis, og de har ofte gode bud på, hvad der vil styrke hverdagen for unge og indholdet på uddannelserne, skriver Pernille Brems.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Pernille Brems
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I årevis har det været debatteret, hvordan erhvervsuddannelser kan blive førstevalget for flere unge, og hvordan vi gør det muligt, at flere gennemfører, når de er kommet i gang.

89 procent af eleverne på de gymnasiale uddannelser forventes at fuldføre, mens kun 59 procent af eleverne på erhvervsuddannelserne, forventes at gøre det samme.

Det viser en opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet fra september 2023.

Tallene kan være svære at sammenligne 1:1, da erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser er forskellige, men der er ingen tvivl om, at vi har brug for flere unge med en faglært uddannelse.

Der er ingen nemme løsninger. Vejen til øget gennemførsel er ikke gjort med ét tiltag – området favner bredt, og problemstillingen er kompleks.

Derfor synes vi heller ikke, det er et problem, at flere fonde fokuserer på en sektor, der har brug for blivende forandringer.

Vi støtter det politiske fokus

Vores eget engagement i erhvervsuddannelser understøtter et aktuelt politisk fokus – og dermed den retning, som et flertal af folkevalgte har sat for unges uddannelse.

For som fond er det er ikke nok at tilføje penge ud fra et strategisk fokus. Vi skal arbejde ind i de eksisterende politiske rammer og være ydmyge overfor, at vi ikke selv ved alt.

Vores eget engagement i erhvervsuddannelser understøtter et aktuelt politisk fokus – og dermed den retning, som et flertal af folkevalgte har sat for unges uddannelse.

Pernille Brems
Programansvarlig for arbejdsmarked, Tuborgfondet

Først og fremmest skal vi være lydhøre over for dem, det hele handler om: unge, skoler og de virksomheder, der behøver nye faglærte kræfter.

Men så har vi også mulighed for at give et rygstød til udvikling af holdbare løsninger.

For eksempel ved at have en langsigtet tidshorisont, hvor eksisterende viden og gode praksiseksempler kan inddrages, og hvor skolerne kan lave mindre afprøvninger og lære af dem undervejs.

Men også hvor der er tid og økonomi til – ægte – at involvere ansatte på erhvervsuddannelserne, virksomhederne og parterne omkring uddannelserne.

Fonde giver luft i stramme skolebudgetter

Som fond får vi henvendelser fra erhvervsskoler, der gerne vil udvikle deres praksis, og de har ofte gode bud på, hvad der vil styrke hverdagen for unge og indholdet på uddannelserne.

Det er skoler, som samtidig oplever, at det er vanskeligt at finde luft og ressourcer til udvikling i en hverdag med stramme budgetter og fastlagte målsætninger for skoledriften.

Temadebat

Hvilken rolle skal fondene spille i børn og unges læring?

Fondenes donationer til uddannelsesområdet har taget fart de seneste år, men kalder det på en tydeligere politisk ramme på området?

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at give deres perspektiv på forholdet mellem fondene og børn og unges læring.

Du kan læse oplægget til debatten her.

I dén virkelighed kan fondsbevillinger ideelt set være det risikovillige rygstød, som i kombination med andre tiltag, kan udvide mulighederne.

Ikke i opposition til de demokratisk fastlagte rammer, men i den retning samfundet bevæger sig, kan vi med konkrete eksempler skubbe på forandringen af en skole – og på længere sigt en sektor – med mere plads til udvikling, løbende læring og en langsigtet tidshorisont.

GEJST er et eksempel på et partnerskab, hvor vi sammen med Hotel- og Restaurantskolen sætter fokus på håndværkspædagogik, grøn gastronomi og en åben skole som en vej til større engagement og faglig begejstring.

Det er et erklæret mål at inspirere til nye måder at undervise på – ja til at være skole på. Samarbejdet kom i stand gennem nysgerrige spørgsmål.

Vi spurgte ledelsen, unge, medarbejdere på skolen og virksomheder om deres drømme for at gøre skolen mere attraktiv.

Der tegnede sig en fælles vision, og sammen med skolen er vi nu ved at udvikle og afprøve nye måder til at fremme elevernes engagement og fællesskab, løfte fagligheden i uddannelsen og samtidig få flere til at gennemføre deres uddannelse.

Vi har inviteret forskere og læringspartnere med på udviklingsholdet, og sammen arbejder vi i partnerskabet på at vise nye veje.

Unge skal mærke begejstring ved godt håndværk

Med partnerskabet håber vi at kunne inspirere den bredere erhvervsuddannelsessektor med konkrete eksempler på, hvordan unge i højere grad kan få mulighed for at afprøve og udforske håndværk i praksis i en skolekontekst.

Unge over hele landet skal mærke glæden og begejstringen over det gode håndværk.

Pernille Brems
Programansvarlig for arbejdsmarked, Tuborgfondet

Unge over hele landet skal mærke glæden og begejstringen over det gode håndværk.

De skal opleve, at fordybelse og engagement gør en forskel – og der skal være plads til afprøvning af nye mere bæredygtige metoder, materialer og teknologi.

Som det sker i Det Grønne Laboratorium på Hotel- og Restaurantskolen, der bruger køkkenaffald til fermentering, holder by-bier og producerer flere råvarer selv.

Det er også en mulighed for at invitere erhvervslivet længere ind i undervisningen – så jobmuligheder og branchekendskab ikke er forbeholdt praktikforløb eller jobmesser.

Evalueringer undervejs vil vise, om vi sammen med Hotel og Restaurantskolen løfter det potentiale, vi oplever, der er – og om andre også kan blive inspireret.

Men når vi taler med unge, skoler, brancher og uddannelseseksperter, tyder det på, at begejstring og fokus på mestring kan være med til at styrke fagligheden og engagementet på erhvervsuddannelserne.

Forhåbentlig kan det også få flere unge til at gennemføre.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Brems

Programansvarlig for Arbejdsmarked, Tuborgfondet
cand.scient.pol (Aarhus Universitet, 2004)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024