Kursskifte i luftpolitik vækker undren
Anders Jerking
Redaktionschef"En skærpelse af de eksisterende miljøzoner i retning af, at dieselbiler, særligt de ældste person- og varebiler, fra den 1. januar 2011 vil være underlagt en regulering, vurderes at kunne sikre opfyldelsen af grænseværdien. Danmark vil i første halvdel af 2009 undersøge effekten af, mulighederne for og omkostningerne ved at skærpe de eksisterende miljøzoner, samt gennemføre de nødvendige tiltag i 2009."
Kursskiftet handler om, hvorvidt det er nødvendigt at stille krav til partikelfiltre på person-dieselbiler i miljøzonerne. Det mente Miljøministeriet sidste år, men det mener man ikke længere.
Den 27. oktober sidste år skrev Miljøstyrelsen til EU-Kommissionen for at bede om udsættelse for kravene. Her skrev styrelsen, at det var nødvendigt at stille krav til person-dieselbiler i miljøzonerne for at kunne leve op til EU-kravene. Men da miljøminister Troels Lund Poulsen for en måned siden præsenterede sit forslag til skrappere miljøzoner, indeholdt det ikke krav til personbilerne.
Alligevel slog miljøministeren over for Altinget | Miljø fast, at forslagene var nok til at leve op til EU's luftkvalitets-direktiv.