DSB undersøger miljøfiltre til IC4
![DSB vil nu undersøge, om det er hensigtsmæssigt at eftermontere filtre på IC4-togene. Men resultatet kan være op til et år under vejs](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/95964/4885.jpg)
![Anne Bjerregaard](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4609-anne-bjerregaard-2-48.jpg)
Anne Bjerregaard
IC4 er tungere end IC3-togene, og flere beregninger har vist, at de nye tog forurener mere end de gamle. På pressemødet den 20. maj, hvor DSB offentliggjorde sin beslutning om at fortsætte samarbejdet med AnsaldoBreda, fremgik det, at en del af AnsaldoBredas afslag i prisen skal bruges til miljøforbedringer.
Juridiske detaljer trækker undersøgelsen ud
DSB har nu besluttet at iværksætte en undersøgelse, der skal vise, hvordan miljøpåvirkningen fra DSB's IC4-tog kan mindskes ved eventuelt at eftermontere filtre på IC4-togenes motorer.
"Ønsket er at finde en løsning, der kan nedbringe IC4-togets miljø-belastning, og det forventer vi også kan lade sig gøre," siger direktør Frank Olesen, DSB Fjern- & Regionaltog i en pressemeddelse.