DSB undersøger miljøfiltre til IC4

IC4: DSB vil nu undersøge, om et eftermonteret filter kan mindske miljøpåvirkningen fra IC4-togenes motorer. Men på grund af de juridiske spørgsmål med AnsaldoBreda er resultatet først klar om et år.
DSB vil nu undersøge, om det er hensigtsmæssigt at eftermontere filtre på IC4-togene. Men resultatet kan være op til et år under vejs
DSB vil nu undersøge, om det er hensigtsmæssigt at eftermontere filtre på IC4-togene. Men resultatet kan være op til et år under vejsFoto: dsb.dk
Anne Bjerregaard
Socialdemokraterne kræver, at de nye IC4-tog bliver udstyret med partikelfiltre. Nu tager DSB initiativ til en undersøgelse, der skal fastslå, om filtre kan hjælpe på togenes miljøpåvirkning. Undersøgelsen ventes dog først færdig om op til et år.

IC4 er tungere end IC3-togene, og flere beregninger har vist, at de nye tog forurener mere end de gamle. På pressemødet den 20. maj, hvor DSB offentliggjorde sin beslutning om at fortsætte samarbejdet med AnsaldoBreda, fremgik det, at en del af AnsaldoBredas afslag i prisen skal bruges til miljøforbedringer.

Juridiske detaljer trækker undersøgelsen ud
DSB har nu besluttet at iværksætte en undersøgelse, der skal vise, hvordan miljøpåvirkningen fra DSB's IC4-tog kan mindskes ved eventuelt at eftermontere filtre på IC4-togenes motorer.

"Ønsket er at finde en løsning, der kan nedbringe IC4-togets miljø-belastning, og det forventer vi også kan lade sig gøre," siger direktør Frank Olesen, DSB Fjern- & Regionaltog i en pressemeddelse.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024