Hedegaard om DSB: Et skridt i den rigtige retning

6/2-06: Jeg har forståelse for, at DSB ikke kan montere et filter, som ikke er kommercielt tilgængeligt. Samtidig har jeg noteret, at DSB med de nye motorer til IC3 togene vil reducere partikeludslippet med ca. 70 % i forhold til de nuværende motorer, svarer miljøministeren.
Dokumentation
Spørger: Pernille Blach Hansen (S)

Spørgsmål S 2256: Støtter ministeren DSB’s beslutning om ikke at montere partikelfiltre på de nye motorer til IC3 togsættene jf. Ritzau 26. januar 2006?

Svar fra ministeren: Jeg er blevet oplyst, at DSB har undersøgt mulighederne for at montere partikelfiltre på de nye motorer til IC3 togsættene, men at filtre, der vil kunne anvendes på IC3 togene, ikke er kommercielt tilgængelige på nuværende tidspunkt.

Jeg har i sagens natur forståelse for, at DSB ikke kan montere et filter, som ikke er kommercielt tilgængeligt. Samtidig har jeg noteret, at DSB med de nye motorer til IC3 togene vil reducere partikeludslippet med ca. 70 % i forhold til de nuværende motorer. Det anser jeg som et stort skridt i den rigtige retning.

Spørgsmål S 2257: Er det efter ministerens opfattelse en tilfredsstillende forklaring fra DSB, at der vil være tale om et kompliceret udviklingsprojekt at indbygge nye motorer med partikelfiltre i IC3 togsættene jf. Ritzau den 26. januar 2006, eller mener ministeren, at en sådan teknologiudvikling fremmes gennem politiske krav?

Svar fra ministeren: Jeg ser teknologiudvikling som en af de meget vigtige brikker i dansk miljøpolitik. Teknologiudvikling fremmes bedst ved, at der fra politisk hold opstilles miljøkrav, der også giver rum til den nødvendige teknologiske udvikling, så kravene kan opfyldes på en omkostningseffektiv måde.

Omkring teknologiudvikling kan jeg oplyse, at Regeringen i indeværende samling vil præsentere en handlingsplan for miljøteknologi og en redegørelse til Folketinget herom. Med hensyn til samspillet mellem miljøkrav og -teknologi er det vigtigt at holde sig for øje, at EU spiller en afgørende rolle - ikke mindst på transportområdet.

Danmark har med held gennem de sidste mange år fremmet denne proces i EU således, at miljøkravene er blevet skærpet med blandt andet stadig strammere krav til udstødningsnormer – de såkaldte euronormer. Det følger heraf, at nye lokomotiver og motorvogne fra 2012 skal have partikelfiltre. Jeg skal i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål S 2256.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024