ITD: Manglen på lastbilchauffører risikerer at forværre forsyningskrisen
Ser man ind i den nærmeste fremtid, er det meget usikkert, om lastbilerhvervet fortsat vil kunne følge med efterspørgslen, hvis der ikke bliver gjort noget for at løse chaufførmanglen. Og det kan risikere at forværre forsyningskrisen betydeligt, skriver ITD.
Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransportNår vi træder ind i supermarkederne, er vi vant til at se fyldte hylder og kølediske med varer fra nær og fjern. Det har i årtier været en selvfølgelighed for danske forbrugere, at varerne kommer frem til butikken i tide, og at hylderne igen er fyldte i morgen. Den virkelighed er imidlertid ved at forandre sig.
I den seneste tid har danskerne oplevet markante prisstigninger, og vi har allerede vænnet os til lange ventetider på for eksempel elektronikvarer, mens man kan vente i op til et år på at få leveret en ny elbil. For verden befinder sig i en forsyningskrise, som i øjeblikket også er med til at drive inflationen op.
Rekrutteringsproblemer i transportsektoren?
Logistikerhvervet oplever ligesom adskillige andre sektorer mangel på arbejdskraft, og især bude, truckførere og chauffører er ramt af forgæves rekrutteringer, viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Men hvor slemt står det til med manglen på chauffører, hvilke konsekvenser har det - for transportbranchen såvel som samfundet mere generelt - og hvordan skal problemet løses?
Det er nogle af de spørgsmål, som en række debattører vil forsøge at svare på i de kommende uger på Altinget Transport.
Hvis du ønsker at bidrage med et indlæg, er du velkommen til at sende det til debatredaktør Marie Schønning Jensen på [email protected].
Den nuværende forsyningskrise skyldes blandt andet nedlukninger i kinesiske havne og kapacitetsproblemer i den internationale skibsfart. Men transporten med lastbil har indtil videre og med nød og næppe kunnet klare presset.
Men ser man ind i den nærmeste fremtid, er det meget usikkert, om lastbilerhvervet fortsat vil kunne følge med efterspørgslen, hvis der ikke bliver gjort noget for at løse chaufførmanglen. Og det kan risikere at forværre forsyningskrisen betydeligt.
Omfattende mangel på arbejdskraft
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har senest lavet en undersøgelse fra perioden december 2019 til september 2021, der viser, at det har været særdeles vanskeligt at få besat chaufførstillingerne.
Undersøgelsen er i sig selv alarmerende, men den ser ikke på det seneste halve år, hvor forsyningskrisen er taget til, og hvor chaufførmanglen for alvor er kommet ud af kontrol.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at hvor det for to år siden var hver tiende transportvirksomhed, som oplevede begrænsninger på grund af mangel på arbejdskraft, så er det i dag seks ud af ti virksomheder, som oplever begrænsninger. Det betyder, at de må sige nej til kunder, der vil have transporteret varer.
De globale forsyningskæder er et dybt integreret system. Hvis der opstår problemer et sted, så risikerer hele forsyningskæden at vælte som dominobrikker
Jens Hvid Bang
Chefkonsulent ved ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Samtidig viser STAR’s seneste rekrutteringssurvey fra marts 2022, at de tre stillingsbetegnelser, som det lige nu er sværest at rekruttere nye medarbejdere til, er lastbilchauffører til specialtransport, tømrere og lastbilchauffører til distribution og fragt.
To ud af de tre topkategorier er altså lastbilchauffører, og det er alvorligt. For mangel på lastbilchauffører er ved at nå et uoverskueligt omfang. I ITD anslår vi, at der lige nu er en mangel på op mod 10.000 chauffører i Danmark, og kigger vi på Europa mangler der mere end en halv million.
Det skaber et farligt pres på forsyningskæderne, og det pres risikerer at få store konsekvenser for den helt almindelige dansker, som vil opleve stigende priser på mad, manglende varer og meget længere leveringstider.
Forsyningskæden risikerer at vælte
De globale forsyningskæder er et dybt integreret system. Hvis der opstår problemer et sted, så risikerer hele forsyningskæden at vælte som dominobrikker. Det har vi set med coronalockdown af havnearbejdere i Shanghai, med et fragtskib, der stod på tværs i Suezkanalen, og vi ser det også med manglen på lastbilchauffører.
Derfor er det bunden opgave, at vi finder løsninger på chaufførmanglen. Branchen har her selv et ansvar for at gøre sig mere attraktiv. I ITD arbejder vi aktivt for at få flere kvinder ind i faget, da det kun er to procent af alle chauffører, der i dag er kvinder.
Men vi skal også have flere unge, handicappede, seniorer og andre til at få øjnene op for mulighederne i transportbranchen. Der er først og fremmest behov for politisk handling. Derfor bør løsninger på chaufførmanglen stå allerøverst på den transportpolitiske spiseseddel for den næste folketingssamling.
Her er det positivt, at transportminister Trine Bramsen har signaleret, at hun vil få udarbejdet et katalog med mulige løsninger. Men der skal snart til at sættes handling bag ordene. For der er masser af konkrete løsninger, som der allerede nu kan tages fat på.
Politikerne bør blandt andet kigge på at få moderniseret transportuddannelserne og få jobcentrene langt bedre på banen i forhold til ledige. Vi foreslår, at der bliver udarbejdet en seniorpakke, der gør det lettere at fastholde og tiltrække seniorer til transportbranchen, og at regeringen lancerer en handlingsplan for flere kvindelige lastbilchauffører.
Samtidig skal der sikres flere investeringer i kapaciteten på landets rastepladser, så der kan skabes et bedre arbejdsmiljø, og der bør indføres fast-track ordning for ansøgning om kørekort og tilladelser hos Færdselsstyrelsen. Regeringen bør også gå foran i EU og få udarbejdet en fælles plan for flere lastbilchauffører på det europæiske marked.
Det er bare med at komme i gang, så vi kan få vendt udviklingen, sikret forsyningskæderne og undgå at priserne på varer stiger endnu mere i fremtiden på grund af manglende politisk handling.