Ministres kalendre mørklægges

AKTINDSIGT: Statsministeren fortalte på dagens pressemøde, at han vil lukke for offentlig adgang til ministerkalendre af hensyn til ministrenes privatliv.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lukker adgangen til ministres kalendere. Det sker for at beskytte privatlivet.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lukker adgangen til ministres kalendere. Det sker for at beskytte privatlivet.Foto: Jakob Jessen/Altinget.dk
Christian Juhl Mølgaard

Jeg synes, det er rystende, at Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre har medvirket til dette. Det lover ikke godt for åbenheden under en ny regering og understreger, at Enhedslistens rolle som vagthund heller ikke bliver overflødig under en ny regering.

Per Clausen
Gruppeformand, Enhedslisten
Journalister skal ikke længere kunne snage i ministrenes kalendre. Det fortalte statsministeren på sit pressemøde tirsdag.

"Ser man min kalender fra i går, så kan man se, at jeg gik 18.15, fordi jeg skulle til skole-hjem samtale.

Det har jeg ikke noget i mod, at nogen får at vide, men der kunne jo være andre situationer, hvor mine børn befandt sig i en mere uheldig situation, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, at det kommer frem.

Så skal ministerlivet kunne leves rent praktisk, så må kalenderen kunne udvikles med rent private ting med henblik på at føre et liv," sagde Lars Løkke Rasmussen (V).

Bred politisk opbakning
Regeringen har allerede sikret opbakning fra Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF til forslaget, der konkret vil blive fremsat af justitsministeren. Ændringerne ventes at træde i kraft d. 1. juni.

Men selv om ændringerne altså begrænser muligheden for aktindsigt, understregede statsministeren, at pressen stadig får mulighed for at holde et vågent øje med ministrene:

"Borgerne har krav på, at følge med i, hvad en minister foretager sig. Derfor vil de nye regler betyde, at ministrene hver måned vil oplyse, hvor meget den enkelte minister har brugt på repræsentation, hvilke tjenesterejser, man har deltaget i, hvilke repræsentationsarrangementer - det kan være en pokalfinale i fodbold, en golftur eller en premiereforestilling - man har deltaget i."

EL: Hemmelige ministerkalendere er uacceptable
Hos Enhedslisten hersker der harme over tiltaget. Gruppeformand Per Clausen finder det helt uacceptabelt, at de øvrige politiske partier er blevet enige om, at ministerkalenderne fremover skal være hemmelige.

"Netop adgangen til ministrenes kalendere har været et vigtigt redskab til at skabe åbenhed omkring ministres måde at forvalte deres embede på. Denne mulighed fjerner regeringspartierne og de partier, der ønsker at komme i regering nu. Det lugter grimt," siger Per Clausen og fortsætter:

Han mener, at ministres ønske om at beskytte deres privatliv godt kan sikres uden et indgreb i offentlighedens mulighed for at kontrollere ministrene. 

"Sagen bliver endnu mere grotesk af, at denne ændring gennemføres umiddelbart inden offentlighedskommissionen kommer med sin beretning. Alle forslag om udvidet adgang for offentligheden er ellers blevet afvist med henvisning til, at vi skulle afvente denne rapport.

Når det drejer sig om at indskrænke offentlighedens adgang stiller sagen sig anderledes, så kan det ikke gå hurtigt nok," siger Per Clausen og fortsætter:

"Jeg synes, det er rystende, at Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre har medvirket til dette. Det lover ikke godt for åbenheden under en ny regering og understreger, at Enhedslistens rolle som vagthund heller ikke bliver overflødig under en ny regering."

Dokumentation

Politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en ny åbenhedsordning om ministres udgifter og aktiviteter

Dato: 30. april 2009

Regeringen og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre (herefter benævnt aftaleparterne) har indgået aftale om en ny åbenhedsordning om ministres udgifter og aktiviteter.

Aftaleparterne finder, at det er et bærende princip for demokratiet, at borgerne bør have størst mulig adgang til at følge med i og dermed føre kontrol med, at alt går rigtigt til ved forvaltningens udførelse af dens opgaver. Denne adgang til at føre kontrol med den offentlige forvaltning, som offentlighedsprincippet giver mulighed for, kan bidrage til at forebygge og forhindre magtmisbrug og anden kritisabel forvaltningsvirksomhed. En sådan indsigt er således egnet til at underbygge og forøge tilliden til forvaltningen.

Aftaleparterne kan konstatere en stigende efterspørgsel efter oplysninger om ministres forbrug af offentlige midler og ministres deltagelse i forskellige arrangementer. Aftaleparterne ønsker at imødekomme denne efterspørgsel og er derfor enige om at indføre en ny ordning med større åbenhed og styrket demokratisk kontrol på dette område.

Aftaleparterne har noteret sig regeringens vejledning om ministres anvendelse af udgifter og brug af ministerbil.

Det er allerede i dag muligt at få indsigt i ministres forbrug af offentlige midler, men dette kræver en aktiv handling fra borgerne. Den ny åbenhedsordning vil indebære, at alle regeringens ministre fremover af egen drift vil offentliggøre oplysninger om månedlige repræsentationsudgifter, udgifter til tjenesterejser og modtagne gaver. Oplysningerne vil i begyndelsen blive offentliggjort på det enkelte ministeriums hjemmeside. Der vil senere blive etableret en central samlet fremstilling af oplysninger. Der er tale om en udvidet informationspligt, der ikke indskrænker den bestående adgang til at få aktindsigt i konkrete bilag for de enkelte udgifter.

Den ny åbenhedsordning vil yderligere indebære, at regeringens ministre fremover offentliggør oplysninger om officielle repræsentative opgaver, som de har deltaget i inden for den seneste måned. Herved får offentligheden mulighed for at følge med i, hvilke officielle repræsentative arrangementer, som regeringens ministre har deltaget i. Der tænkes i den forbindelse f.eks. på koncerter, fodboldkampe, biografpremierer og jagtture. Tilsvarende vil den ny åbenhedsordning omfatte en vis fremadrettet information om regeringens ministres officielle aktiviteter for den kommende måned.

Aftaleparterne er endvidere enige om, at den nuværende ordning med offentliggørelse af ministres økonomiske interesser er hensigtsmæssig og skal fortsætte.

Med den ny åbenhedsordning sikres en ganske omfattende indsigt og dermed kontrol med ministres forbrug af offentlige midler og deltagelse i aktiviteter.

I forlængelse af den ny åbenhedsordning har aftaleparterne overvejet spørgsmålet om indsigt i ministres kalendere. Ministerkalenderen er et nødvendigt praktisk planlægningsredskab for ministeren og ministeriet. Det er af praktiske og styringsmæssige grunde helt afgørende, at der kun føres en samlet kalender for en minister. Ministerkalenderen indeholder derfor både detaljerede oplysninger om ministeraktiviteter og oplysninger om ministerens partimæssige og private aktiviteter, og det er således muligt ved at få indsigt i kalenderen at få et ganske omfattende indblik i ministerens liv.

Aftaleparterne anerkender, at ministerkalenderen primært skal være et effektivt planlægningsredskab for ministeren og ministeriet. Aftaleparterne ønsker samtidig at sikre ministerkalenderens værdi som historisk kildemateriale. Endvidere er aftaleparterne opmærksomme på behovet for beskyttelse af ministres privatsfære.

Aftaleparterne finder, at den ny åbenhedsordning sikrer offentligheden omfattende indsigt i ministerens forbrug af offentlige midler og deltagelse i aktiviteter, og aftaleparterne er derfor enige om at løfte ministerkalenderen ud af den nutidige offentlighedsordning for derved at bevare kalenderen som et planlægningsredskab og samtidig sikre det historiske kildemateriale, som vil være tilgængeligt efter de gældende arkivregler.

Aftaleparterne er enige om, at det ikke er hensigten med forslaget at begrænse offentlighedens indsigt i forvaltningens sager eller i, hvad ministeren foretager sig i kraft af sit ministerhverv. Aftalen berører derfor ikke i øvrigt offentlighedens adgang til aktindsigt i dokumenter, f.eks. i de sager, som er oprettet i forbindelse med konkrete møder eller aktiviteter eller de konkrete udgiftsbilag vedrørende møderne. Aftaleparterne er endvidere enige om, at der er tale om et isoleret initiativ begrænset til ministerkalendere, og at det derfor ikke i øvrigt på nogen måde foregriber offentlighedskommissionens arbejde.

Parterne er enige om, at både ændringen af offentlighedsloven og den ny åbenhedsordning bør være i kraft omkring den 1. juni 2009.

Kilde: Statsministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024