Danske Gymnasier kommer Tesfaye i forkøbet med forslag om skærmpolitik
Alle landets gymnasier skal udarbejde strategier for brug af skærme i undervisningen, mener Danske Gymnasier. Forslaget kommer forud for, at undervisningsministeren præsenterer anbefalinger for skærmbrug på ungdomsuddannelserne.
Marie Møller Munksgaard
JournalistDer er brug for at blive udformet konkrete retningslinjer på samtlige af landets gymnasier for, hvordan og hvornår man skal bruge skærme i undervisningen.
Sådan lyder et nyt forslag fra organisationen Danske Gymnasier.
"Når vi står med de unge mennesker rundt på gymnasierne, oplever vi, at skærmene fylder meget. Det er både på den positive måde, men det er også på en negativ måde, hvor det forstyrrer undervisningen,” siger Henrik Nevers, der er formand for Danske Gymnasier, og tilføjer:
“Derfor anbefaler vi, at skolerne forholder sig aktivt til både de muligheder, der er, men også de steder, hvor skærmene forstyrrer.”
Ifølge Henrik Nevers har gymnasierne historisk set været rigtig gode til at få indarbejdet computere og nye digitale muligheder i undervisningen. Men den hastige digitalisering har også haft sine konsekvenser, mener han.
“Det er gået så hurtigt, at vi har forsømt at forholde os til det læringsmæssige udbytte og kaste et kritisk blik på, hvornår det er godt og dårligt at have skærme i undervisningen,” siger han.
Det er gået så hurtigt, at vi har forsømt at forholde os til det læringsmæssige udbytte og kaste et kritisk blik på, hvornår det er godt og dårligt at have skærme i undervisningen.
Henrik Nevers
Formand, Danske Gymnasier
Det kritiske blik skal nu kastes ved at udarbejde strategier på hvert enkelt gymnasium, mener Danske Gymnasier.
Hos Danske Erhvervsskoler og Gymnasier kan formand for lederforeningen Ole Heinager sagtens se musik i forslaget om at udarbejde skærmpolitikker på ungdomsuddannelserne.