Danske Havne: Transportpolitikken mangler internationalt udsyn
Jens Bomholt
RedaktionsassistentAf Tom Elmer Christensen
Sekretariatschef, Danske Havne
Folketingets beslutninger på transportområdet i dette folketingsår har været præget af kollektiv transport, konfrontation og for lidt international tænkning. Men der er håb.
Helt markant står det rød-grønne flertals beslutninger om timedrift på tog mellem København-Odense-Århus-Aalborg og Odense-Esbjerg. Elektrificering af jernbane, letbaner og masser af cykelstier. Ingen taler mere om løftebrud fra regeringen på transportområdet.
Men det koster.
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]
Det har blandt andet kostet den store enighed, der i mange år var på transportområdet.
Infrastrukturfonden og massive investeringer i alle transportformer blev besluttet i enighed mellem næsten alle partier i Folketinget i 00'erne. Der kom i 10'erne en skillelinje tværs gennem Folketinget, og tonen blev meget uforsonlig.
Danske Havne håber. at et kommende dansk parlamentsmedlem vil arbejde for bedre transport.
Tom Elmer Christensen
Sekretariatschef
Det skaber usikkerhed om de investeringer, virksomheder gerne skal foretage i transport, logistik og service.
Transportminister Magnus Heunicke har søgt at genskabe de brede flertal. Det er meget opmuntrende.
For virksomheder har brug for effektiv transport for at bevare konkurrencekraften. Det kan sikre job og skattekroner.
Det internationale mangler
Mens der i EU afsættes enorme midler til at udvikle infrastruktur på tværs af landegrænser i Europa, er den danske debat om transport meget national.
Timedriften på tog fik ikke godstogene ud i Europa med. Gods skal åbenbart stadig køres til det centrale Europa på lastbil, og man skændes videre om carbotage-regler. Med moderne logistik kan godstog og skibe bruges meget mere.
Det er effektivt, letter trængslen på vejene og gavner miljøet
Femern-forbindelsen er blevet til en debat om erhvervsudvikling på Lolland og ikke så meget idéer til, hvordan danske virksomheder kan blive en del af de varestrømme, der går fra Skandinavien til Centraleuropa og omvendt.
Hvis der ikke er en klar plan for Danmarks sammenhæng med det europæiske transportnet, risikerer vi at blive et transitland.
Svaret fra Danmark er: "Udenlandske lastbiler skal holde sig væk".
Det har ikke været muligt at få sat EU's skrappe krav til skibes brændstof i Østersøen og Nordsøen fra 2015 på dagsordenen.
Fra det tidspunkt stiger prisen på at transportere en container fra Kleipeda i Lithauen til Aarhus med 1.000 kr.
Indflydelse i EU
Skibsfart og havne ser gerne miljøkrav, men de må ikke ensidigt ramme én transportform. Meget søtransport vil overgå til lastbiler og motorveje i 2015.
Søndag den 25. maj er der valg til Europa-Parlamentet.
Danske Havne har spurgt partierne, om de vil søge indflydelse i det vigtige Transportudvalg i Parlamentet. Der sad ingen danskere i sidste periode, og ingen partier har prioriteter på transportområdet i valgkampen.
I stedet vil mange kandidater være vagthunde og "passe på Danmark i EU".
Det er synd, for der er rigtig meget fornuft i at arbejde for fælles statsstøtteregler. Vi har stadig alt for mange snedige nationale regler, der forhindrer fri konkurrence.
Det vil også være spændende at gøre farvandene omkring Europa til ét fælles farvand med samme regler for told, veterinærkontrol, indberetninger til myndigheder, krav til skibenes tekniske standard, fælles regler for maritim sikkerhed, arbejdsmiljø og sikkerhed.
EU har stor indflydelse på dansk lovgivning om transport.
Danske Havne håber, at et kommende dansk parlamentsmedlem vil arbejde for bedre transport, og vi skal nok bakke op. Godt valg.