Debat

Det Kriminalpræventive Råd om digital svindel: Det må ikke blive sådan, at den enkelte borger selv skal stå for at færdes trygt på nettet

It-kriminalitet er et voksende samfundsproblem, som kan have store konsekvenser for ofrene. For at forhindre digital svindel er der behov for en samlet indsats mellem myndigheder, organisationer og virksomheder, skriver Erik Christensen.

Vi skal øge samarbejdet om at forhindre it-kriminaliteten – blandt andet er der brug for en tydeligere ansvarsfordeling blandt myndighederne for at beskytte borgerne mod svindelforsøg, skriver Erik Christensen.
Vi skal øge samarbejdet om at forhindre it-kriminaliteten – blandt andet er der brug for en tydeligere ansvarsfordeling blandt myndighederne for at beskytte borgerne mod svindelforsøg, skriver Erik Christensen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Erik Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forestil dig, at du en dag logger ind på din bankkonto og ser, at en stor del af dine opsparede penge er væk.

Dette er desværre virkeligheden for nogle af de danskere, der hvert år udsættes for digital svindel.

It-kriminalitet er et voksende samfundsproblem, og næsten 200.000 danskere oplever årligt at være ofre for digital svindel.

De fleste ofre taber mindre beløb, men nogle mister flere hundrede tusinde kroner.

Alle – både mænd, kvinder, unge og ældre – kan blive ramt af digital svindel, og de kriminelle bliver mere og mere udspekulerede.

Dermed står vi over for en udfordring, der kræver en langt mere effektiv indsats.

Der er brug for en samlet indsats mod digital svindel

Nu viser en ny undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, at vi som samfund kan gøre langt mere for at mindske it-kriminaliteten.

Vi har interviewet både fageksperter og borgere, og konklusionen er klar: Vi har brug for en større og mere koordineret forebyggelsesindsats på tværs af myndigheder, organisationer og virksomheder – og der skal sættes markant tidligere ind.

Flere myndigheder, organisationer og virksomheder har allerede et godt og tæt samarbejde i kampen mod digital svindel, men der er behov for en samlet og mere proaktiv forebyggende indsats.

Vi skal ikke først reagere, når danskerne er blevet ofre for eksempelvis investeringssvindel, datingsvindel eller identitetstyveri.

Vi skal øge samarbejdet om at forhindre it-kriminaliteten – blandt andet er der brug for en tydeligere ansvarsfordeling blandt myndighederne for at beskytte borgerne mod svindelforsøg.

Forebyggelse skal følge digitale trusler

En opdateret cyber- og informationssikkerhedsstrategi kunne være springbrættet til en styrket indsats.

Forebyggelsen skal følge med de aktuelle og fremtidige digitale trusler. Og det kræver, at lovgivningen er tidssvarende, og forebyggelsen styrkes.

De sociale medier flyder med ulovligt indhold, og algoritmerne øger udbredelsen.

Erik Christensen
Formand, Det Kriminalpræventive Råd

Der er blandt andet brug for en bedre og hurtigere udveksling af data om kriminalitetsmønstre på tværs af myndigheder, banker, teleselskaber og organisationer.

Her spiller staten en vigtig rolle i at sikre, at lovgivningen er opdateret, og at vi som samfund hele tiden er på forkant i kampen mod it-kriminalitet.

Den nye undersøgelse peger også på, at techgiganterne bag de sociale medier skal tage og pålægges et større ansvar i forebyggelsen af it-kriminalitet.

De sociale medier flyder med ulovligt indhold, og algoritmerne øger udbredelsen.

Derfor er der brug for et reguleret samarbejde, hvor techvirksomhederne bliver markant bedre og hurtigere til at fjerne og blokere ulovligt indhold på deres platforme.

Det må ikke blive sådan, at den enkelte borger selv skal stå for at færdes trygt på nettet.

Oplysning som led i at bekæmpe it-kriminalitet 

Teknologiske løsninger er en vigtig del i kampen mod digital svindel.

Der skal løbende udvikles nye løsninger, der effektivt kan blokere svindelforsøg som for eksempel falske telefonopkald, svindel-sms'er og fuphjemmesider.

Bankerne skal desuden sikre bedre løsninger til at beskytte kunderne – for eksempel ved at indbygge ekstra kontrol af transaktioner, som er atypiske for den enkelte kunde.

Bankerne og teleselskaberne er ved at udvikle flere tiltag mod digital svindel, som vi ser frem til, at de tager i brug.

Endelig skal vi løfte danskernes digitale kompetencer. Vi ved fra den nye undersøgelse, at mere end hver femte dansker føler sig utilstrækkeligt beskyttet mod it-kriminalitet.

Samtidig er mange danskere usikre på, hvor man finder hjælp, når man udsættes for digital svindel.

En fælles oplysningsindsats, hvor myndigheder, organisationer og private aktører arbejder tættere sammen om at ruste danskerne mod digital svindel, er derfor afgørende.

Der findes allerede en stor mængde viden og gode råd om digital svindel, men vi skal arbejde mere på at sikre, at danskerne tager rådene til sig – og ved, hvor de kan finde hjælp, hvis de rammes af it-kriminalitet.

For at styrke samfundets modstandskraft vil Det kriminalpræventive Råd samle mere viden om, hvem de it-kriminelle er, og hvordan de begår kriminaliteten, så forebyggelsesindsatsen kan styrkes.

Problemet kræver en fælles indsats. Vi har ikke råd til at vente.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Christensen

Formand, Det Kriminalpræventive Råd, bestyrelsesmedlem, Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI)
lærer (Odense Seminarium 1984)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024