EU-kommissær kalder til kamp mod narkosmugling: "Stofferne flyder ind i Europa"

EU’s nye havnealliance skal gøre op med narkosmugling via havnene. Danmark vil bidrage med "viden" og "engagement", fortæller justitsminister Peter Hummelgaard (S), men alliancen er ikke den fulde løsning. 

Den svenske kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson, præsenterede onsdag EU's nye havnesamarbejde, som skal få bugt med narkotikasmugling og kriminelle netværk i europæiske havne.
Den svenske kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson, præsenterede onsdag EU's nye havnesamarbejde, som skal få bugt med narkotikasmugling og kriminelle netværk i europæiske havne.Foto: EU-Kommissionen
Julie Schønning

ANTWERPEN: Det var hverken med vind i håret eller til lyden af tågehorn, at EU’s nye havnealliance blev lanceret i verdens 14. største havn onsdag.

I stedet indfandt europæiske ministre, private aktører og andre medlemmer af det nye EU-samarbejde, der skal gøre op med narkosmugling via europæiske havne, sig i Antwerpens havnehus. Gennem kanalerne sejler containerskibe, og hævet over havoverfladen kan man fra toppen af bygningen skue udover den kæmpe industrihavn, hvor kraner skyder op i horisonten.

Herfra lød startskuddet til den alliance, der blandt andet skal styrke samarbejdet mellem toldmyndigheder, politi, havne og rederier på tværs af EU’s medlemslande for at få standset de enorme mængder stoffer og andre ulovlige varer, der finder vej til Europa gennem havnene.

I Antwerpens havn, som med et areal svarende til 27 fodboldbaner er større end byen i sig selv, lægger 5.000 containerskibe årligt til. Og som en af Europas største havne er det en af kokainens allervigtigste indgange til det europæiske marked. 

Der er mere kokain på det europæiske marked end nogensinde

Ylva Johansson
EU-kommissær for indre anliggender

"Vi er her ikke på grund af det, vi kan se, men på grund af det, vi ikke kan se. Stofferne flyder ind i Europa, lige så sikkert som floderne flyder ud i havet," lød det fra den svenske kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson.

Alene i Antwerpen blev der konfiskeret 116 tons kokain i 2023 – en stigning på fem procent fra året før og en ny rekord. Også i resten af Europa slår de mængder kokain, som myndighederne årligt beslaglægger, gang på gang rekord.

Alligevel er narkotikapriserne statiske.

"Kokain synes immunt over for inflation, hvilket viser, at strømmen af narkotika kun er stigende. Der er mere kokain på det europæiske marked end nogensinde," som Ylva Johannson sagde.

Læs også

Hvis det ikke var nok, anslår Kommissionen også, at halvdelen af alle drab i Europa er relateret til narkosmugling. Det er de kriminelle netværk, der infiltrerer havnene med trusler og bestikkelse, som den nye alliance skal få bugt med. 

"Vi har set, at organiserede grupper aldrig arbejder nationalt, men altid internationalt og i samarbejde med bander i Latinamerika. Derfor skal vi skabe et netværk, så vi kan bekæmpe et netværk," lød det fra kommissæren. 

Hummelgaard: Narko "smadrer menneskeliv" 

Selvom størstedelen af det kokain, der sælges i Danmark, ikke kommer gennem de danske havne, mener myndighederne, at det er kommet til kontinentet til vands. I Aarhus og Esbjerg er man da heller ikke gået helt fri, og det er blandt andet blevet beskrevet, hvordan flere ansatte på Aarhus havn har relationer til rockermiljøet i Hells Angels.

Derfor er tiltaget blevet positivt modtaget hos Danske Havne og Danske Rederier. I en skriftlig kommentar fra Aarhus Havns CEO, Thomas Haber Borch, lyder det desuden, at man er villig til at medvirke til løsningerne, hvor man kan. 

Også den danske regering ser positivt på udsigten til en øget indsats mod "det helvede på jord", som de organiserede bander skaber, og de narkotika, der "smadrer menneskeliv hver evig eneste dag", som justitsminister Peter Hummelgaard (S) beskriver det ved havnealliancens lancering i Antwerpen.

"Det er foruroligende, hvor slemt det står til. Derfor er der behov for et intensiveret og forstærket samarbejde," siger han til Altinget.

Initiativet indeholder ikke bindende krav til medlemmerne, men Kommissionen afsætter 1,5 milliarder kroner, som skal finansiere udstyr til at scanne containere. Den danske minister tror dog ikke, at alliancen kan løse udfordringen alene.

"Jeg tror, man skal være påpasselig med at tænke, at det her initiativ eller de 200 millioner euro (1,5 milliarder kroner, red.) i sig selv kommer til at løse problemet med organiseret narkotikasmugling ved de europæiske havne, fordi det er et stort problem. Men jeg tror, at det vil være et væsentligt bidrag på vejen."

Kan man overhovedet gøre noget mod de bandenetværk, som har enorme summer på spil, og som er villige til at slå ihjel for det? 

"Det kan man. Det bedste, vi kan gøre politisk, er at sørge for, at juraen, ressourcerne og værktøjerne er til stede for, at vi kan bekæmpe det her uvæsen."

Kræver medlemmernes engagement

Den svenske kommissær kunne ikke sige, hvor meget af det kokain, der finder vej til Europa, som man forventer at kunne stoppe med denne alliance. Effekten af samarbejdet afhænger nemlig af medlemmernes engagement, fastslog Ylva Johannson.

Peter Hummelgaard vil ikke afvise, at regeringen på sigt er klar til at skærpe den nationale lovgivning, men foreløbigt vil han hovedsagligt bidrage til samarbejdet med vidensdeling.

"Vi skal bidrage med vores viden og vores efterretninger, men det, vi allerhelst skulle have ud af samarbejdet, er at trække på de erfaringer og ressourcer, som et fælles europæisk samarbejde også kan bidrage med til at bekæmpe organiseret kriminalitet også ved danske havne," siger justitsministeren.

Hvad vil du og regeringen gøre for, at det her ikke bliver ved et stykke papir og nogle tilkendegivelser?

"Jeg vil blive ved med at engagere mig i det her samarbejde og i de diskussioner, vi har på rådsmøderne."

Fakta
  • European Ports Alliance er en del af EU-Kommissionens køreplan for bekæmpelse af narkotikahandel og organiseret kriminalitet, der blev præsenteret i oktober 2023.
  • Alene i 2021 blev der beslaglagt 303 tons kokain i EU, og problemet, der fører voldelige konsekvenser med sig, er stigende.
  • Gennem havnealliancen vil man styrke samarbejdet mellem toldmyndigheder, retshåndhævende myndigheder og offentlige og private aktører i havnene i hele EU.
  • Målet er at styrke risikostyringen og kontrollen i havnene. Til det vil Kommissionen afsætte 1,5 milliarder kroner, som blandt andet skal finansiere udstyr til at scanne containere.
  • Med alliancen vil Kommissionen desuden styrke retshåndhævelsen i havnene og facilitere et offentligt-privat samarbejde for at udnytte den eksisterende ekspertise og erfaring. Meningen er at tackle narkotikasmugling og beskytte logistiske knudepunkter mod kriminel infiltrering gennem koordinerede indsatser.
  • Parterne i alliancen forpligter sig til at identificere ansvarlige inden for deres organisationer, der vil deltage i det videre samarbejde. De vil skulle aflægge rapport til EU-ministrene om deres fremskridt og resultater med jævne mellemrum. Første skridt bliver at udarbejde en arbejdsplan.
  • Kilde: EU-Kommissionen/Den fælles erklæring om Den Europæiske Havnealliance.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

Ylva Johansson

EU-Kommissær for indre anliggender, fhv. minister (S), Sverige

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024