Færøernes regeringsleder: Vi deler ikke arktisk udgangspunkt med Danmark
DEBAT: Grønland, Færøerne og Danmark deler ikke samme udgangspunkt i forhold til samarbejdet i Arktis. Derfor er det vigtigt, at den kommende arktiske strategi respekterer, at landene har forskellige interesser og prioriteringer, skriver Bárður á Steig Nielsen.
Sofie Hvemon
RedaktionsassistentAf Bárður á Steig Nielsen
Færøernes lagmand
I min tid som politiker de seneste to årtier har debatten om udviklingen i Arktis været kendetegnet ved flotte og højstemte visioner, langstrakte konferencer og luftige forslag, men få konkrete handlinger.
Men nu er diskussionen om Arktis ved at ændre sig, og det er på høje tid. De hastige klimaforandringer og den voksende rivalisering mellem stormagterne USA, Kina og Rusland bør motivere os i rigsfællesskabet til at skærpe vores profil i den arktiske region.
Den danske udenrigsminister har udtalt til Altinget, at rigsfællesskabet og Arktis er hjerteblod for regeringen. Det glæder mig, for skal den nye fælles arktiske strategi blive en succes, er det helt afgørende, at den bliver udarbejdet i et tæt samarbejde mellem Grønland, Færøerne og Danmark.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected].
Forskellige interesser
Kernen i den nye arktiske strategi bør være, hvordan rigsfællesskabet styrker og drager nytte af sin stærke position i Arktis. Skal det lykkes, er det nødvendigt, at Grønland, Færøerne og Danmark styrker dialogen og samarbejdet.
Udarbejdelsen af den nye arktiske strategi er påbegyndt, og Færøerne deltager aktivt i arbejdet.
Udarbejdelsen af den nye arktiske strategi er påbegyndt, og Færøerne deltager aktivt i arbejdet.
Bárður á Steig Nielsen
Færøernes lagmand
Grønland, Færøerne og Danmark har ikke samme udgangspunkt i forhold til samarbejdet i Arktis. Selvfølgelig har Grønland en helt særlig status, men Færøerne, hvis kontinentalsokkel nu strækker sig nord over polarcirklen, og Danmark har sine særskilte interesser og prioriteringer i forhold til udviklingen i Arktis.
Derfor bør kongerigets arktiske strategi efter min opfattelse respektere, at vi er forskellige. Strategien bør give plads til, at vi – Grønland, Færøerne og Danmark – har forskellige interesser og prioriteringer.
De arktiske lande har gennem årene flere gange erklæret, at Arktis skal være en region præget af et lavt spændingsniveau og konstruktivt samarbejde, og landene har baseret det regionale samarbejde på dette grundprincip.
Trods ønsket om at holde regionen fri for sikkerhedspolitiske uoverensstemmelser er der et stigende forsvarsmæssigt fokus på Arktis. Der former sig et stormagtsspil mellem Rusland, USA og Kina, som kan medføre et øget spændingsniveau i regionen.
Større indsigt og indflydelse
Det færøske landsstyre har længe haft et stærkt ønske om at få større indsigt og indflydelse i alle udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske anliggender, som har betydning for Færøerne.
Uden denne indsigt og indflydelse har vi ikke mulighed for at varetage vores interesser som en del af verdenssamfundet og selvfølgelig også Arktis.
Den færøske regering vil deltage aktivt i diskussionen om den arktiske kapacitetspakke. Fra vores side er det et krav, at vi bliver inddraget i Forsvarets planer på og rundt om Færøerne. Dette er jeg og statsministeren enige om. Historien minder os alle sammen om, at Danmark ikke skal gøre noget omkring Færøerne uden vores vidende.
I Forsvarets redegørelse fra 2016 står, at i relation til Færøerne skal det løbende vurderes, om der igen er et behov for at opstille luftrumsovervågning på Færøerne. Landsstyret medvirker aktivt og er i tæt kontakt med det danske Forsvarsministerium for at sikre, at vores interesser bliver varetaget, og at vi indgår i de endelige beslutningsprocesser.
Færøernes nøgleposition i Arktis
Færøernes geopolitiske placering giver os en nøgleposition i Arktis. Denne strategiske position giver os en unik mulighed for indflydelse og en væsentligt større rolle på verdensscenen, end vi ellers ville kunne indtage.
Havet har selvfølgelig en grundlæggende betydning for en maritim nation som Færøerne. Selv små udsving i havets tilstand påvirker vores økonomi. På grund af klimaforandringerne oplever vi allerede temperaturændringer i havet, som kan være forklaringen på de store ændringer i fiskebestandene. Vi bliver dagligt mindet om, at vi alle sammen har et stort fælles ansvar for at sikre et hav uden forurening og en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer i Arktis.
Kernen i Færøernes arktiske strategi er konkret og fokuseret. Vores nøgleposition i Arktis giver os en mulighed uden fortilfælde for at tiltrække ny økonomisk aktivitet. Helt konkret ønsker vi en optimal udnyttelse af de økonomiske muligheder inden for blandt andet søfart, grøn energi og turisme.
Den færøske strategi i Arktis
Færøernes maritime ekspertise er verdenskendt. Vores mobile og veluddannede arbejdsstyrke er dybt forankret i vores maritime kultur. Vi kan tilbyde en stor fleksibilitet og professionalisme, når alskens tjenesteydelser skal leveres.
I 2013 lancerede det færøske landsstyre den selvstændige arktiske analyse 'Færøerne, en nation i Arktis'. Den store globale interesse og klimaforandringernes store konsekvenser i Arktis medfører, at det er nødvendigt at ajourføre den færøske strategi i Arktis.
Dette arbejde kommer til at foregå parallelt med Kongerigets arbejde med den fælles arktiske strategi.